Som første lærling ved NTNU, fikk Emma dra på utveksling til Brussel

Emma Mastad tilbragte 14 lærerike uker i Brussel i fjor høst og er kommet tilbake med en bagasje full av inspirasjon.

Utenfor boksen. Brussel-oppholdet har lært meg å tenke mer kreativt og se etter andre løsninger, sier Emma Mastad, her med brosjyren hun lagde etter oppholdet.
Publisert

Mastad er den første lærlingen fra NTNUs opplæringskontor som har vært på utveksling gjennom Practice Europe, et samarbeid mellom Trøndelag Fylkeskommune og Eramus+. Hun utdanner seg til mediegrafiker.

- Jeg jobbet i Fontana Identity and Design. Der fikk jeg jobbe veldig konsentrert med grafiske oppgaver. Jeg jobbet med oppgaver som jeg ikke får jobbe med her, som for eksempel webdesign, illustrasjoner og animasjon. Jeg designet blant annet en klokke, det har jeg aldri gjort før. Det var gøy, forteller 19-åringen.

Å tenke utenfor boksen

Mastad sier at oppholdet har gitt henne en større evne til å tenke utenfor boksen og å tenke så kreativt som mulig. Noe som hun har tatt med seg inn i jobben hos NTNU Grafisk Senter.

- Det handler om å se andre løsninger og å tenke nytt. På NTNU grafisk senter er det utfordringer også. Man får være kreativ med ulike prosjekter. Spesielt med eksterne kunder som vil at for eksempel årsrapporter skal se litt mer visuelle ut. Men man kan også være kreativ med NTNU sin profil, sier hun.

Mastad beskriver Brussel som en levende by med mye kunst og kultur, noe som også har bidratt til å gi henne inspirasjon.

- I Brussel fant jeg en kafé hvor det var et stort bord med løpesedler og hefter. Jeg pleide gå dit en gang i uka for å plukke med meg alt jeg synes så kult ut. Det endte opp med at jeg hadde en svær bunke med løpesedler som jeg tok med meg hjem, det ble nok overvekt på grunn av det.

Lang søkeprosess

Før Mastad begynte som lærling ved NTNU Grafisk Senter august 2016, gikk hun to år med medier og kommunikasjon på Charlottenlund videregående skole.

Mastad fikk høre om muligheten for utveksling gjennom tidligere lærlinger.

- Mange sa at de skulle ønske de hadde dratt på utveksling. Så jeg begynte å søke opp hvordan jeg kunne utveksle. Jeg sendte mail til Practice Europe og så dro jeg på en samtale før jeg ble valgt ut. Det var en lang prosess. Det tok noen måneder før det ble bekreftet at jeg kunne reise ut, forteller Mastad.

Siden 2014 har Practice Europe utplassert rundt 77 lærlinger i kortere eller lengre perioder.

- Jeg kunne velge hvor jeg ville reise. Da valgte jeg Brussel, det var drømmen min. Det var først og fremst spennende. Det er første gang jeg har vært så lenge i et annet land og så lenge borte fra Trondheim. Så det var veldig gøy å komme til en så stor by og alt var nytt, forteller Mastad, som sier at hun fikk tett oppfølging av Trøndelags Europakontor i Brussel.

Sprudlende og motivert

Leder for NTNU Grafisk Senter, Line Tørum Amdam, forteller at de fikk en motivert og sprudlende Emma tilbake fra Brussel.

- Det er nok godt å strekke litt på beina innimellom. Vi har ennå ikke hatt de helt store mulighetene til å hente ut så mye av design- kompetansen hun har opparbeidet der, men det er jeg helt sikker på kommer. Det er mye å hente fra opphold i en helt annen bedrift. Hun har jobbet på andre måter i Brussel, med andre type oppdrag og det vokser man alltid på, sier Amdam.

Amdam sier at Mastad nok har fått oppleve på kroppen hvor stor forskjell det er mellom arbeidslivet i Norge og i andre deler av Europa.

- Hun har også gitt veldig uttrykk for at det er godt å komme tilbake til det gode arbeidsmiljøet vi har og til de blide og sosiale kollegene hun har her. Ikke at det var ille i Brussel, men vi nordmenn er veldig glade i takhøyde og vi er nok litt mer frimodige og åpne når det kommer til kolleger og leder. Tror nok det er mer rom for latter og spøk her hos oss, sier hun.

- Stort miljø

I løpet av tiden i Europas hovedstad fikk Mastad både knyttet vennskapsbånd med mennesker over hele verden og besøkt hele syv land.

- Jeg har blitt inspirert av alle stedene jeg har reist til. I Brussel var det et stort miljø av norske studenter og da blant annet fra NTNU. Det var lett å møte andre fra Norge, men også lett å komme i kontakt med andre mennesker. Både lokale og utvekslingsstudenter fra andre land, forteller 19-åringen.

Mastad skal fullføre sin lærlingperiode ved NTNU Grafisk Senter og deretter levere fagprøve i juni. Mastad sier oppholdet i Brussel har gitt henne et bedre utgangspunkt til å gjøre det bra på fagprøven. Planen hennes videre er noe usikker, men hun forteller at hun gjerne kunne jobbet ved NTNU.

- Jeg trives godt med å jobbe her. Det er en trygg arbeidsplass, men det er bare ved Grafisk Senter og kommunikasjonsavdelingen det er mulig å jobbe med grafisk design. Det er den ruta jeg vil gå. Jeg vil studere, da jeg synes det er gøy å være rundt alle studentene her, sier hun.

Brusel-reisen ble en drømmetur, seir Emma Mastad.