Høyre mener alle bør få se forelesningene

- Den store tanken er at verden blir et bedre sted hvis all kunnskap er åpent tilgjengelig, sier stortingsrepresentant Peter Frølich til Aftenposten.
Det blir stadig mer vanlig å gjøre opptak av forelesningene. Høyres digitaliseringsutvalg vil at alt læringsmateriell for høyere utdanning skal bli tilgjengelig på nett for alle. (Foto: Morten Nyutstumo/NTNU MMS)

Det blir stadig mer vanlig å gjøre opptak av forelesningene. Høyres digitaliseringsutvalg vil at alt læringsmateriell for høyere utdanning skal bli tilgjengelig på nett for alle. Foto: Morten Nyutstumo/NTNU MMS

– Det bør være en selvfølge at det gjøres tilgjengelig for allmennheten, sier han i Aftenpostens papirutgave torsdag.

Peter Frølich er stortingsrepresentant for Høyre. (Foto: Stortinget)

Peter Frølich er stortingsrepresentant for Høyre. Foto: Stortinget

 

Forslaget vil bli fremmet under Høyres landsmøte til helga. Frølich er leder av partiets digitaliseringsutvalg, og vil be landsmøtet om å gå inn for at alt læringsmateriell tilknyttet høyere utdanning skal gjøres tilgjengelig på nett for alle.

– Vi bruker milliarder på å finansiere offentlige læresteder og universiteter. Det bør være en selvfølge at produktene derfra gjøres tilgjengelig for allmennheten, sier stortingsrepresentanten til avisa.

Forskerforbundet applauderer ikke forslaget:

– Vi ser selvsagt positivt på at akademia åpner opp sin kunnskap slik at flere kan få ta del i den. Men noe av dette har med opphavsrett og jus og den enkelte lærers rettigheter å gjøre. Det andre er at jeg er usikker på nytten, sier leder Petter Aaslestad til Aftenposten.

– Forslaget fanger ikke opp dynamikken som skjer i møtet mellom lærer og student, som er helt grunnleggende for kunnskapsutvikling. Læringsmateriell brukes i en kontekst og uten denne vil det være risiko for feiltolkinger, sier han.

Petter Aaslestad, leder i Forskerforbundet
(Foto: Espen Halvorsen Bjørgan)

Petter Aaslestad, leder i Forskerforbundet Foto: Espen Halvorsen Bjørgan

 

Høyres Peter Frølich ser ikke på opphavsrett som et problem.

– Til det vil jeg si at dette har vi løst før, som for artister som blir spilt på radio. Jeg mener forskerne selv bør omfavne dette. De vil bli lest av flere, få større innvirkning og materialet kan ettergås på en helt annen måte, sier stortingsrepresentanten til Aftenposten.


UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Hun vil flytte 250 mediefolk så nært NTNU som mulig

Når NRK Trøndelag nå skal vurdere hvor de skal holde til i fremtiden står en samlokalisering med NTNU øverst på ønskelisten.

Sliter med å finne noen som kan bygge 250 studentboliger billig nok

Gjøvik: De nye studentboligene lar vente på seg. Et halvt år etter at spaden etter planen skulle stikkes i jorden har Sit fremdeles ikke funnet en entreprenør som er billig nok.

Ytring:

Etter- og videreutdanning ved NTNU

I sin nyttårstale slo statsminister Erna Solberg fast at «ingen i det norske arbeidslivet skal gå ut på dato». Det er tverrpolitisk enighet om å satse mer på etter- og videreutdanning, og NTNU tar utfordringen med å bidra enda mer.  

Rektoren lot industrien bestemme innholdet i ny studie

Arendal: Norsk industri mener et godt samarbeid mellom industri og akademia er nødvendig for å at utdanningene skal være relevante. Samtidig er flere skeptiske til å la industrien diktere for mye.