NTNU dobler tilbudet på videreutdanning

Oslo: NTNU dobler kapasiteten på etter- og videreutdanning innen 2020.

– Vi gjør dette fordi vi ser at arbeidslivet vil trenge stadig mer fleksibel og oppdatert kompetanse, sier NTNUs prorektor, Anne Borg (t.h.). Her er hun sammen med et panel bestående av blant annet rektor Gunnar Bovim og statsråd Iselin Nybø under NTNUs nettverkskonferanse.
- Vi er allerede ganske store, og tenker å vokse videre, sier NTNUs prorektor for utdanning, Anne Borg.

Antall voksne i arbeid som tar etter- og videreutdanning (EVU) som gir studiepoeng ved universitetet skal øke fra vel 8 300 i fjor til om lag 20 000 innen utgangen av 2020.

Det kunngjorde prorektor for utdanning Anne Borg under et frokostmøte i forkant av NTNUs nettverkskonferanse i Oslo onsdag.

LES OGSÅ: NTNU etablerer seg i Oslo
LES OGSÅ: Frp vil satse på etter- og videreutdanning

– Vi gjør dette fordi vi ser at arbeidslivet vil trenge stadig mer fleksibel og oppdatert kompetanse. Betydningen av å lære hele livet øker fordi de teknologiske endringene kommer raskere. Arbeidslivet og politikerne har bedt oss om å satse mer på å tilby kompetanseheving og da er det en del av vårt samfunnsoppdrag å svare på utfordringen, sier Anne Borg.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Åpnes for nye stillinger

Til UA forklarer prorektoren for utdanning at man har to utvalg i gang som jobber med utviklingen av kapasiteten. Det ene jobber med økonomimodeller og organisering, det andre med konkrete kurstilbud med digitalisering som overskrift.

Borg forteller at det er åpnet for å opprette en del nye stillinger for å øke kapasiteten. Løsningen kan ikke være at de som underviser i dag skal måtte gjøre enda mer.

- Skal vi få dette til, må vi ha inn folk som har dette som sin primærutgave. Vi har det allerede, for eksempel innen sykepleierutdanning, sier Borg.

Økning i flere byer

Det er ikke tatt stilling til hvor økningen skjer. Oslo vil være viktig, siden etter- og videreutdanningsmarkedet er størst her, men det vil også skje i de byene hvor NTNU er representert i dag.

- Er NTNUs mål å bli størst innen etter- og videreutdanning?

- Vi er allerede ganske store, og tenker å vokse videre. Dagens 8 300 deltidsstudenter tilsvarer 1 500 heltidsstudenter. Det er en del. Nå blir det ganske mye mer, og det skal gå ganske raskt, sier prorektor Anne Borg.

Statsråd for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø, var til stede under frokostseminaret. Nybø sa til NTNUs intranett at hun likte å høre at NTNU tar et krafttak for etter- og videreutdanningen. Hun var opptatt av at flere aktører må bidra hvis dette skal lykkes. Arbeidsgiverne må gi sine ansatte mulighet til å tilegne seg ny kompetanse og arbeidstakerne må se verdien av å lære seg nye ferdigheter.