Samordna opptak:

Stadig flere vil ta høyere utdanning

Stadig flere vil studere, og informasjonsteknologi og lærerutdanning står øverst på ønskelista for svært mange, mens interessen for helsefag, reiseliv og jus synker.

NTNU opplever også i år stor interesse for studiene i Gjøvik og Ålesund. Disse opplever en økning i antallet primærsøkere på hele 12,3 og 11,6 prosent. I Trondheim er økningen 6,1 prosent. Bildet er fra fjorårets immatrikulering i Ålesund

I år er det 4,7 prosent flere førstevalgsøkere enn i fjor. De største universitetene har rekordhøy søkning. Ifølge tall fra Samordna opptak har 142 004 personer søkt til høyere grunnutdanning. Dette er 6 417 flere førstevalgsøkere enn i 2017.

- Vi konstaterer at søking til høyere utdanning fortsetter å øke, sier avd. direktør i KDTO, Grete Christina Lingjærde i en pressemelding.

10 områder øker, 6 taper

I følge Samordna Opptak er det i år en nedgang søkning til helsefag som reseptar (18 prosent) og farmasi (13 prosent). Det er 19,6 færre som har reiseliv som førstevalg, mens jus og arkitektstudier opplever en nedgang på henholdsvis 4,9 og 2 prosent fra i fjor.

Økningen er størst for informasjonsteknologifag med 21,6 prosent. Det tilsvarer 1 046 førstevalgsøkere. For lærerutdanningene er veksten 15 prosent, med 1 573 søkere.

Disse fagområdene øker også:

- Teknologifag (5,7 prosent)

- Helsefag (9,3 prosent).

- Idrett (11,2 prosent)

- Estetiske fag (10,2 prosent)

- Pedagogikk (6,9 prosent)

- Barnehagelærerutdanningene (18,4 prosent - 662 søkere).

- Grunnskolelærerutdanningene 1-7 (15,7 prosent 359 søkere).

- 5-årig integrert lektorutdanning 8-13 (13,8 prosent 333 søkere).

NTNU øker mer enn snittet

NTNU opplever en kraftig økning i antall søkere, og prorektor for utdanning Anne Borg er svært fornøyd med årets tall. 24.638 søkere har NTNU som førstevalg, nær 7,2 prosent fler enn i fjor.

– Sett under ett er dette et kjempegodt tall. Vi er veldig godt fornøyd, sier Anne Borg i en melding fra NTNU.

Over 53.000 av landets 142.000 søkere har minst ett studium ved NTNU blant sine valg. NTNU har 15,9 prosent av studieplassene og nær 17,4 prosent av søkerne.

NTNU opplever også i år stor interesse for studiene i Gjøvik og Ålesund. Disse opplever en økning i antallet primærsøkere på hele 12,3 og 11,6 prosent. I Trondheim er økningen 6,1 prosent. Landsgjennomsnittet viser en økning på drøyt 4,7 prosent.

Jenteandelen i realfag øker

Informasjonsteknologi har en økning på over 25 prosent i antall primærsøkere.

– NTNU har vært opptatt av å bidra sterkt på dette feltet, sier prorektor Borg.

NTNU har nylig fått tildelt totalt nye 720 studieplasser som fases inn over 4 år. Derfor er prorektoren godt fornøyd med at tilstrømmingen til disse studiene er solid. Noen av de mest attraktive studiene ved NTNU finner du innenfor slike fag. Det gjelder blant annet femårige løp i datateknologi, elektronisk systemdesign og kybernetikk og robotikk.

Teknologiutdanningene ved NTNU opplever samlet en økning på 6 prosent. Den nasjonale økningen er her på 3,7 prosent. Kjønnsfordelingen ved NTNU holder seg mer eller mindre stabil rundt 50/50. Slik har det vært i flere år. I 2018 er 50,6 prosent av søkerne kvinner, i følge NTNU.

Samtidig har NTNU store variasjoner i kjønnsfordelingen mellom studiene og jobber for å jevne ut skjevheter. Noe færre jenter ønsker seg til ingeniørfagene, men jenteandelen innenfor realfag og informasjonsteknologi øker.

Rekord ved UiO

Aldri før har så mange søkt seg til UiO. Via NTB formidler UiO at nesten 20 000 søkere har UiO som sitt førstevalg. Digital økonomi og ledelse er for annet år på rad det mest populære teknologistudiet på UiO. På topp troner profesjonsstudiet i psykologi med 17 førstevalgssøkere per plass.

Årets søkertall viser at UiO er det mest attraktive universitet i Norge på svært mange fagområder. Hele 19175 søkere hadde UiO som sitt førstevalg. Det er enda bedre enn rekordåret 2017, da det var 18450 førstevalgssøkere.

- Det er svært viktig for UiO at vi fortsetter å tiltrekke oss så mange godt kvalifiserte søkere, sier prorektor for utdanning Gro Bjørnerud Mo.

I fjor var det nyopprettede studieprogrammet «Informatikk: Digital økonomi og ledelse» (DigØk) det mest populære studiet i hele Norge. På tross av nye og strengere opptakskrav og dobling i antall studieplasser, er DigØk også i år det teknologistudiet på UiO med flest førstevalgssøkere per plass.

Nord øker med 5 prosent

Nord universitet har 5458 førstegangssøkere, en økning på fem prosent.

– Jeg er svært glad for at så mange studenter ønsker seg til Nord universitet, og at vi ser en videre økning etter den store fremgangen i fjor. Dette viser at vi har attraktive utdanninger og gode fagmiljøer, som studentene aktivt søker seg til, uttaler prorektor Hanne Solheim Hansen.

Ved Universitetet i Bergen er IKT-fag er årets klare vinner når det gjelder antall søkere. Lektorutdanningene og profesjonsstudiene er også populære valg. Totalt har 10 575 søkere UiB som sitt førstevalg i år. Antall søkere fortsetter å øke for femte år på rad, og dette er det største antallet søkere noen gang, heter det i en melding fra UiB.

– Vi beholder posisjonen vår som et av de mest ettertraktede studiestedene i Norge, og det er vi fornøyde med, sier Oddrun Samdal, viserektor for utdanning.

Ledersamling Oppdal 2018 Anne Borg