- Universitetene må ta ansvar for seksuell trakassering av studenter

Marianne Synnes (H) i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget reagerer på omfanget undersøkelsen av seksuell trakassering av studenter avdekker.

Arbeidsgiver har plikt til å forebygge og forhindre trakassering. Det må også gjelde for studenter, mener Marianne Synnes. (arkivbilde)

En ny landsdekkende undersøkelse utført av Sentio på vegne av Universitas og Norsk studentorganisasjon (NSO) viser at hele fem prosent av studentene har opplevd seksuell trakassering i forbindelse med sine studier. Dette utgjør litt over 13 500 av landets studenter, skriver Universitas.

- Skremmende høyt

- Dette viser at det er et skremmende høyt antall studenter som har opplevd seksuell trakassering. Det er viktig at vi får fram mørketallene gjennom slike undersøkelser, sier Synnes, som er tidligere rektor ved Høgskolen i Ålesund og viserektor ved NTNU, til UA.

Blant de fem prosentene som har opplevd seksuell trakassering er det 71 prosent som opplyser at det er fra medstudenter, skriver Universitas. Ifølge studentavisa svarer 12 prosent at den seksuelle trakasseringen er fra foreleser eller veileder, og 16 prosent begge deler. To prosent av studentene svarer «vet ikke» på spørsmål om de har opplevd seksuell trakassering i forbindelse med studiene.

Undersøkelsen består av et utvalg på 1 035 studenter og har en feilmargin på mellom 1,9 og 3,1 prosent.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Ansvaret må gjelde også for studenter

– Det skal være nulltoleranse. Målet er at ingen skal ha opplevd seksuell trakassering i forbindelse med sine studier, først da har vi lyktes, sier Mats Beldo, leder for NSO, til avisen.

Synnes oppfordrer institusjonene i UH-sektoren om å ta seksuell trakassering på alvor. Hun viser til at universitets- og høgskolerådet i fjor høst opprettet en komité som skulle jobbe med seksuell trakassering og at det gjøres mye kartlegging på området, men nå vil hun ha fokus på tiltak.

- Fra nyttår ble seksuell trakassering forbudt gjennom den nye loven om likestilling og forbud mot diskriminering. Den sier at arbeidsgiver har plikt til å forebygge og forhindre trakassering. Det må også gjelde for studenter. Institusjonene må få fram i sine retningslinjer at det er nulltoleranse for seksuell trakassering, også av studenter, sier Synnes til UA.

LES OGSÅ: UHR krever nulltoleranse mot all seksuell trakassering