Studenter drar på turné med selvbygd Troll-bil

NTNU-studentene som bygde den sjuende Troll-bilen legger snart ut på en turné som ender opp i Lunde i Telemark, der det ambisiøse forsøket på å starte norsk bilproduksjon en gang begynte.

Teamarbeid. Prosjektgruppa i Smørekoppen Engineering består av studenter både i 1. ,2. og 3. klasse ved sivilingeniørstudier på NTNU. Nå håper de at bilen kan stå utstilt ved universitetet en tid framover.

- Vi har hatt ambisjoner om å få vist fram dette prosjektet til flere. Vi har jobbet så mye med denne bilen de siste to årene, så vi hadde ikke lyst til å bare si oss ferdig og legge dette dødt nå. Tvert i mot, vi ønsker å vise fram Troll 7 og holde prosjektet litt i live.

Det sier Håvard Teigen, prosjektleder for byggingen av kabriolet-versjonen av den historiske Troll 7 som ble avduket på Gløshaugen 25. april. Responsen var stor og positiv, både i og utenfor Trondheim, og siden har de vist fram bilen flere ganger på bilmesser og andre arrangementer, forteller Teigen.

Bygget kabrioletversjonen

Bak prosjektet står et tyvetall NTNU-studenter i Smørekoppen Engineering.

De to siste årene har de brukt flere tusen arbeidstimer på å bygge bilen – basert på de originale støpeformene fra Troll-fabrikken. Fabrikken i Telemark gikk konkurs i 1958, etter bare å ha bygget fem Troll-biler. Nå ser prosjektleder Håvard Teigen fram til å få vist fram bilen, og ikke minst til å få vist den fram sammen med noen av de få eksemplarene av originalmodellen som fortsatt finnes.

LES MER: Bygget Troll-bil nummer 7 med bestefarens originale støpeform

Bestefaren kjøpte støpeformene

Første turnéstopp er Nasjonal motordag på Norsk Vegmuseum på Lillehammer den 10. Juni. Der står den aller første Troll-bilen som rullet ut av fabrikken. Deretter går det slag i slag, de skal innom i alt syv steder før de parkerer Troll 7 under Street Meet Lunde i Telemark den 30. Juni. Der får den møte Trollbil nummer 6, som står utstilt der og eies av Streetcars Lunde.

- Det er både helt naturlig og veldig morsomt å dra dit ned og vise fram bilen der, sier Håvard Teigen, hvis bestefar Harald Aspheim satte sammen den 6. Troll-bilen I 1961.

- Blir morsomt å vise fram

Det er også bestefaren som eier de originale støpeformene som studentene har fått låne til å lage kabriolet-versjonen av bilen.

- Han har fulgt med oss på Facebook og Instagram og jeg har pratet med ham underveis. Han bygde jo den forrige Troll da han var omtrent like gammel som jeg er nå. Jeg tror han synes det er veldig morsomt at støpeformene som har ligget i garasjen så lenge ble tatt fram igjen. Det blir gøy å kjøre inn på tunet og vise den fram til ham, sier Håvard Teigen.

Fraktes på tilhenger

Troll 7 har ikke tillatelse til å kjøre på veg i Norge, og skal fraktes på tilhenger mellom visningsstedene. Studentene har fått støtte til turneen fra Institutt for maskinteknikk og produksjon, samt Nome kommune i Telemark.

- Det har vært veldig artig for oss at så mange andre også synes dette er interessant. Vi setter jo lyset på en del av norsk historie, altså det ambisiøse forsøket på å få i gang norsk bilproduksjon. Fabrikken hadde mål om å lage 2 000 biler i året. Det er mange som har hørt om dette, og kjenner til Troll-bilen og dens historie.

Ønsker å stille ut på NTNU

Prosjektgruppa i Smørekoppen Engineering består av studenter både i 1., 2. og 3. klasse ved sivilingeniørstudier på NTNU, så de fleste av dem blir ved universitetet noen år til. Det samme gjør Troll 7. Håvard Teigen forteller at studentene ønsker at bilen kan stilles ut ved NTNU en periode framover.

- Vi har jobbet med å få det til, men er ikke kommet helt i mål enda, sier han.

Understellet av en VW boble

Troll 7 er bygd på understellet fra en 67-modell VW boble da dette var langt mer tilgjengelig enn rammen de orginale Troll-bilene var bygget på. Karosseriet er støpt i glassfiber, hovedsakelig i de originale støpeformene som Håvadr teigens bestefar kjøpte fra konkursboet til Troll-fabrikken.

Opphenget til karosseri, dører og det meste annet er laget av studentene selv. Høyttalerdeksler og dørhåndtak er 3d- printet, nyproduserte støpeformer er frest, interiør er snekret og motor er skrudd. Karosseriet er støpt, pusset, sparklet og lakket.

Har fått mye og variert erfaring

Håvard Teigen opplever at han og de andre prosjektdeltakerne har fått mye og variert erfaring gjennom arbeidet med Troll 7. Både praktisk jobbing med ulike materialer og maskiner, administrasjon, kontakt med bedrifter og andre aktører, og arbeid med å skaffe finansiering og sponsierer.

- Dette har også gitt teamarbeid og prosjektledelse i praksis. Det er veldig mye nyttig å trekke ut av et sånt prosjekt, kanskje mer enn vi får gjennom enkeltfag på skolen. Jeg er veldig stolt av å kunne sette det på CV-en min, at jeg har vært med og bygget en slik bil, sier Håvard Teigen.

• 30. juni: Street Meet Lunde, Telemark
Fra venstre: Simon Gåseby Gjerde, Tor Henry Dyer, Håvard Teigen og Harald Grøndahl