Hanna Flood ny leder for norske utenlandsstudenter

Hanna Flood er valgt til president i ANSA, foreningen for norske studenter i utlandet.

Hanna Flood er nye leder for foreningen for norske studenter i utlandet for studieåret 2018-19.

(Saken er bygget ut med intervlu med Flood.)

Valget skjedde på generalforsamlingen som holdes i Oslo denne helgen, skriver ANSA i en pressemelding. Flood, som har studert i Storbritannia og Tyskland, tar fatt på den nye jobben mandag.

– Det er en helt fantastisk følelse å ha fått tillit fra medlemmene til å representere ANSA det kommende året! ANSA er verdens beste organisasjon, og jeg er så takknemlig for muligheten til å vie det neste året mitt til å gjøre den enda bedre, forteller en begeistret president.

I året som kommer, vil hun skaffe ANSA flere medlemmer og styrke engasjementet internt. I tillegg ser hun fram til å jobbe med den kommende stortingsmeldingen om studier i utlandet.

Bedring av utenlandsstudentenes kår står høyest på den nye ANSA-presidentens prioriteringsliste.

- Skal ikke koste mer å studere ute

- Vi vil at flere studenter skal ta studieopphold i utlandet. Det er noen hindre som må bygges ned for at det målet skal nås, sier Flood til Universitetsavisa.

Det er et overordnet mål for ANSA at det ikke skal koste mer å studere i utlandet som å ta hele utdanningen hjemme i Norge.

- Et konkret mål vi jobber for er å gjøre mer av lånet om til stipend for bachelorstudenter, sier den nyvalgte ANSA-presidenten.

Selv har hun tatt hele utdanningen i utlandet – en bachelor i fysikk i England og tyskutdanning i Berlin.

Kina og Japan mer pop

Tradisjonelt er det de engelskspråklige landene Stor-Britannia, USA og Australia som er de mest populærere. Imidlertid har land som Kina og Japan seilt opp som stadig flere unges førstevalg de senere årene, forteller Flood.

Ved siden av at det er dyrt å studere ved mange universiteter rundt om i verden, er det gjerne de høyt presterende studentene som tar mye av utdanningen utenfor Norges grenser.

- Er det litt slik at man setter likhetstegn mellom ANSA og Mensa?

- Vi vil ikke at det skal kjennes uoppnåelig å ta utenlandsutdanning. Nettopp derfor er det nødvendig å bygge ned hindre, ikke minst de av økonomisk art, svarer Hanna Flood.