Immatrikuleringen 2018:

Bovim innstifter en egen Buddy-pris

Mer enn sju tusen ferske studenter har funnet veien til NTNU når rektor Gunnar Bovim ønsker dem velkommen tirsdag formiddag. Ord for dagen: respekt og vennskap.

Rektor Gunnar Bovim ved NTNU oppfordret NTNUs nye studenter til å være kritiske - også mot professorene sine og universitetet selv, i sin tale på immatrikuleringen tirsdag formiddag.

- Jeg har en utfordring som jeg vil du skal ta med deg herfra, sier NTNU-rektoren henvendt til studentene på plenen.

Arrangementet strømmes her

- Jeg vil du skal være mer enn en medstudent. Jeg vil du skal være et medmenneske.

Med disse patosfylte ordene bekjentgjør Bovim at NTNU har innstiftet en egen buddypris, som skal deles ut senere på dagen. Prisen er ment som en gest til vennskapet. For det behøves, understrekte han.

LES OGSÅ: Immatrikuleringen 2017: Vern mot krenkelse

- Ikke ta det for gitt at hun som sitter ved siden av deg på forelesning, har det greit. Det er ikke sikkert hun har snakket med noen på flere dager. Selv i Norges beste studentby, kjenner mange på ensomhet av og til. Du kan være den som bryter den ensomheten. Du kan være den som gjør en forskjell, er rektorens budskap.

Priser er bra. Men, som Bovim konstaterer:

- Priser lytter ikke. De holder ikke rundt. Det er mennesker som lytter, som holder rundt. Vær et sånt menneske.

Sårbart demokrati

Med henvisning til hatytringene denne sommeren, som i særlig grad har rammet overlevende etter Utøya-massakren, minner rektoren de frammøtte studentene om at en av NTNUs kjerneverdier er «respektfull».

- Denne sommeren har vi sett at det er en verdi som trenger å løftes fram, slår Bovim fast, og fortsetter:

- Unge mennesker som har overlevd terroren på Utøya, utsettes for hatmeldinger på nett når de ytrer seg offentlig. Flere kvier seg for å delta i samfunnslivet eller ta på seg politiske verv, fordi det er så belastende. Vi tror at demokratiet er robust. Men når folk trekker seg tilbake fra samfunnsdebatten fordi det blir så ubehagelig å delta, ser vi at demokratiet er sårbart.

Heier på dem som tør

Man kan alle tenke over hvordan man ytrer seg. Det som begynner som en tankeløshet, er plutselig blitt en kultur, framholder Bovim. Hatefulle ytringer, slik vi har sett dem eksponert i sommer, er ikke bare rystende fra et rent medmenneskelig ståsted. Det er et angrep på meningsfrihet, ytringsfrihet og politisk mot.

- Jeg vil oppfordre hele det politiske miljøet: Ta klart og utvetydig avstand fra alle slike trusler mot demokratiet, sier NTNU-rektoren.

- Vi trenger nettopp ikke et samfunn der folk blir redde, eller ikke lenger orker å delta. Vi trenger tvert imot flere unge som vil delta i politisk høyttenking, i utvikling av demokratiet og den respektfulle, kunnskapsbaserte samtalen. Da skal vi heie på dem som tør, sier rektor ved NTNU, Gunnar Bovim, under tirsdagens immatrikuleringstale i Trondheim.