Tre vinnere ved første utdeling av Buddy-prisen

Det var så tett blant de nominerte til den aller første Buddy-prisen at tre vinnere måtte dele førsteplass da den ble delt ut i Rådssalen tirsdag.

Førstekonsulent Kari Voldhagen og rådgiver Gisle Marhaug tok i mot prisen på vegne av NTNU Tilrettelegging og Aspergergruppa, mens leder Liza Norum Wanda for linjeforeningen Volvox & Alkymisten tok i mot prisen på vegne av En Psykt Vanlig Uke.

– Studietiden er helt fantastisk, og årene på universitetet er veldig viktige. Vi må sørge for at studentene våre opplever en god og trygg studiehverdag, sier prorektor for utdanning, Anne Borg.

Nettopp det er bakgrunnen for opprettelsen av NTNUs nye Buddy-pris. Den skal tildeles personer eller miljø som har gjort en særlig innsats for å skape tilhørighet og et godt læringsmiljø.

– Glad og takknemlig

Det er første år prisen deles ut, og Borg sier det var vanskelig å velge. Dermed ble det tre vinnere - to fra Trondheim og én fra Gjøvik.

Vinneren fra Gjøvik annonseres etter immatrikuleringen der onsdag formiddag, mens Aspergergruppa ved NTNU Tilrettelegging og studentprosjektet En Psykt Vanlig Uke kunne motta diplom, blomster og applaus allerede tirsdag.

LES MER: Bovim ønsker bedre psykososial helse for studentene - oppretter Buddy-pris

– Det var en overraskende gladnyhet, og samtidig er vi så glad og takknemlig for at NTNU har fokus på dette, sa førstekonsulent Kari Voldhagen etter å ha mottatt prisen på vegne av Aspergergruppa, sammen med rådgiver Gisle Marhaug.

Mange solskinnshistorier

Gruppa ligger under NTNU Tilrettelegging, og skal gi studenter med Asperger syndrom et sted hvor de kan møte andre med samme diagnose, og utveksle erfaringer. Foreløpig finnes tilbudet kun i Trondheim, men håper å kunne utvide.

– Vi har så mange solskinnshistorier, med studenter som ikke lenger føler seg stigmatisert, sier Voldhagen.

Skamfullt å være ensom

Også studentene i En Psykt Vanlig Uke var fornøyd med å vinne pris. Prosjektet ble startet av linjeforeningene ved NTNU i 2017 og hadde i 2018 ensomhet som tema.

Gjennom foredrag og kreative stands satte de fokus på et viktig tema, var begrunnelsen fra juryen.

– Studenttiden skal være den beste tiden i ens liv, man er student i den beste studiebyen, i det beste landet. Da blir det skamfullt å ikke føle på det, sier leder Magnus Iben Holt for linjeforeningen Sanctus Omega Broderskab.

Han mottok prisen sammen med leder Liza Norum Wanda for linjeforeningen Volvox & Alkymisten.

Utdelingen foregikk i en samling i Rådssalen etter immatrikuleringsseremonien tirsdag formiddag, med universitetsledelsen og viktige samarbeidspartnere for NTNU til stede.

Kriterier for NTNUs Buddy-pris

Prisen kan deles ut for enkeltstående tiltak eller fremragende arbeid over tid.

Utvelgelseskomiteen kan velge ut inntil tre forslag som i særlig grad oppfyller kriteriene for NTNUs Buddy-pris. Vinneren(e) vil få et diplom og kan i tillegg få et beløp på inntil 100.000 kroner.

• Prisen deles ut til miljø, grupper eller foreninger tilknyttet NTNU
  • De nominerte har gjort et særlig arbeid for å forebygge og/eller hindre ensomhet blant NTNUs studenter
  • De nominerte fremmer bidrag som skaper gode forutsetninger for trivsel, tilhørighet og fellesskap
  • De nominerte skal inspirere andre