Immatrikulering:

- Det gir meg en klump i halsen at så mange vil studere ved NTNU

Kribling i magen, respekt og bivirkninger av studenttilværelsen var blant temaene under immatrikuleringen i Gjøvik.

Anne Borg, prorektor for utdanning, talte til de ferske studentene i Gjøvik.

- Hvis dere kjenner at det kribler i magen er dere ikke alene om det. Det at så mange ønsker å bruke flere år av livet sitt ved NTNU gir meg hjertebank og en klump i halsen, sa prorektor for utdanning Anne Borg da hun talte under immatrikuleringen ved NTNU i Gjøvik onsdag.

Der hadde en solid andel av Gjøviks 1650 nye studenter møtt opp sammen med 250 faddere.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Gode og vonde dager

- Vi må være åpne om at studentlivet både har gode og mindre gode dager. Derfor ber jeg dere om å være mer enn bare medstudenter. Dere må også være medmennesker. Ikke ta for gitt at hun som sitter ved siden av deg på forelesningen har det greit, fortsatte Borg.

Hun benyttet med andre ord anledningen til å videreformidle innholdet i talen rektor Gunnar Bovim holdt til studentene i Trondheim.

- Ha respekt for hverandre, og ta avstand fra alle trusler mot demokratiet, sa hun.

Andre taler på planen var forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø.

- Først og fremst er jeg glad for at det er så mange internasjonel studenter her. Det å møte folk fra andre steder gir nye perspektiver og gjør oss bedre. Dere skal vite at det dere gjør her gir en gevinst for oss i Norge lenge etter at dere har dratt, sa hun.

Studentlivets bivirkniger

Nybø påpekte at det valget de nybakte studentene har tatt er viktig, og noe som legger grunnlag for resten av livet.

- Her møter dere folk som blir gode venner, eller kanskje til og med noe mer. Og dere legger grunnlaget for deres egen fremtid. Men i tillegg har studietiden noen bivirkninger, sa statsråden og la til:

- Jeg kan for eksempel ikke lengre sove på fly i frykt av å gå glipp av et gratis knekkebrød, og jeg er aldri fornøyd med et klesplagg med mindre jeg får det til halv pris. Det er bivirkningene av seks år på studielån.

Hun ga også tre råd til studentene. Jobb hardt, husk at du er del av et studentfellesskap og til sist:

- Dette er noe mer enn bare ren arbeidstrening. Dere skal også lære dere å skille gode og dårlige argumenter. Og dere skal lære dere å analysere.

- Litt sørgelig

Også viserektor Jørn Wroldsen tok naturlig nok til scenen for å si noen velvalgte ord.

- Først og fremst vil jeg gratulere dere alle med studiestart. Samtidig er det jo litt sørgelig dette. Sørgelig ettersom det for hver av dere som er her er 2,2 studenter som ikke fikk plass i Gjøvik.

Etter et par låter av den lokale helten Nora Foss Al-Jabri var det klart for en enkel oppfordring fra studentparlamentsleder Håkon Heinz.

- Engasjer deg! Enten det er i studentpolitikken eller i en brettspillklubb. Og husk at om det er noe du liker å drive med så er det alltid andre som også har samme interesse, sa han.

Iselin Nybø Guro Storlien selfie
Jørn Wroldsen, Iselin Nybø, Anne Borg Gjøvik