Sliter med å finne noen som kan bygge 250 studentboliger billig nok

Gjøvik: De nye studentboligene lar vente på seg. Et halvt år etter at spaden etter planen skulle stikkes i jorden har Sit fremdeles ikke funnet en entreprenør som er billig nok.

Her skulle det etter planen ha pågått arbeid med nye studentboliger nå, men Sit sliter med å finne noen som kan bygge billig nok.
Publisert

- Vi har sagt fra oss tilskuddet vi fikk til å bygge, og skal nå søke på nytt, sier Arne Moe, koordinator og ansvarlig for drift og vedlikehold i Sit Gjøvik.

I fjor lanserte de planen om å bygge 125 nye studentboliger i Røverdalen i Gjøvik. Men den planen viser seg å være vanskelig å få gjennomført.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Må bygges billigere

For at Sit skal få tilskudd til å bygge boligene må nemlig kostaden per enhet ned under en viss sum.

- Denne var på 700.000 kroner, men vi fant ingen som kan bygge så billig. Departementet har rukket ut en hånd og økt denne til 800.000, men også det virker vanskelig å få til, sier Moe.

Leder for Norsk studentorganisasjon, Håkon Randgaard Mikalsen er klar på hva som må gjøres.

- Departementet må øke grensen enda mer, og også tilskuddet, sier han.

Dobler antall enheter

Den opprinnelige planen må på grunn av grensen krympes for at det skal være gjennomførbart. Samtidig ønsker de også å få inn flere enheter.

- Styret har vedtatt 250 enheter nå, en dobling fra den opprinnelige planen. Håpet er at det skal utløse en slags kvantumsrabatt. I tillegg jobber vi nå med å krympe prosjektet.

I mellomtiden må Gjøvik klare seg med dårlig kapasitet både når det gjelder studentboliger og parkeringsplasser.

Røverdalen er nemlig per i dag en kommunal parkeringsplass. Som en del av avtalen mellom Sit og kommunen ligger det inne at det skal bygges tre etasjer med kommunal parkeringskjeller under studentboligene for å øke parkeringskapasiteten i byen.