Linjeforeninger produserer egne podcaster

Stadig flere linjeforeninger i Trondheim produserer egne podcaster for sine medlemmer. Abakus har hatt sin i over ett år.

Mats Lundell Nygjelten og Marie Haga er ansvarlige for produksjonen av Abakus sin podcast. - Folk viser interesse for at det bør fortsette, sier Haga.

Å produsere egne podcaster har det siste året blitt svært populært blant linjeforeninger på NTNU. Abakus, linjeforeningen for datateknologi og kommunikasjonsteknologi, startet opp sin podcast for litt over ett år siden. Ideen kom fra Mats Lundell Nygjelten.

- Grunnen til at jeg fikk ideen var fordi jeg hører mye på podcast selv, og tenkte det hadde vært kult å få til noe i lignende i linjeforeningen. For min del var dette bare en idé og så kastet vi oss ut i det, forteller Nygjelten.

Fra UKA til Åre

Nygjelten er i dag ansvarlig for podcastprosjektet sammen med Marie Haga. De er fast med i alle episodene, men de inviterer ofte inn andre studenter som gjester.

- Vi snakker om alt mulig. Alt fra UKA til Åre. Av og til forsøker vi oss på faglig stoff, men jeg er ikke sterk faglig. Men vi har for eksempel snakket om oppbyggingen av nettsiden vår, hatt en episode om eksamenstips og en episode for førsteklassinger. Det handler om å prøve og feile, forteller Haga.

- Men podcasten utvikler seg fra semester til semester. Det blir mye internt og ideene til episodene er interne, legger Nygjelten til.

Episodene er på en time og blir publisert annen hver uke. Ifølge Nygjelten og Haga har responsen fra lytterne vært gode.

- Vi vet ikke nøyaktig hvor mange som hører podcasten, men vi får tilbakemeldinger på at flere i Abakus hører på oss. Det er gøy. Mange spør oss om når neste episode blir publisert og folk kommer gjerne med ideer om hva vi kan prate om. Jeg tror mange synes det er artig å høre vennene sine på episodene, sier Haga.

Fått likes på Soundcloud

Podcasten til Abakus blir spilt inn i lokalene til Studentmediene i Trondheim, der de også får hjelp med det tekniske. Haga og Nygjelten klipper episodene selv, og alt gjøres på frivillig basis. Både Haga og Nygjelten to fremhever at de synes det er morsomt å produsere episodene og at det er et slags avbrekk fra annet linjeforeningsarbeid. Begge er i slutten av studieløpet sitt, og de håper noen av de nye studentene etter hvert kan ta over.

- Jeg tror dette kan bli en fast greie for Abakus. Folk viser interesse for at det bør fortsette. Vi håper jo på at vi kan bli større, sier Haga.

- Kanskje vi kan gjøre flere innslag og invitere flere inn på podcasten. Vi har fått fin respons i form av kommentarer fra kjentfolk, likes på Soundcloud og meldinger om at flere folk har lyst til å være med på prosjektet, sier Nygjelten.

Lagde lokal «Sånn er du»

Den ferskeste podcasten blant linjeforeningene kommer fra Janus, linjeforeningen for industriell økonomi og teknologiledelse. De publiserte sin første episode denne uken.

- Vi ville starte opp en podcast fordi vi ønsker å underholde, samtidig som vi vil at enda flere skal bli kjent med indøkere på en litt annen måte. Vi håper podcasten kan være med på å styrke det gode forholdet mellom trinnene innad på indøk, forteller Mette Liset, som er ansvarlig for podcast-prosjektet i Janus.

Liset forteller at den første episoden bærer preg av hjemmemekk, men at de prøver seg fram. Hun sier de forsøker å lage en versjon av «Sånn er du», som er en populær NRK-podcast, der programlederne personlighetstester gjestene i programmet.

- Vi kommer altså til å personlighetsteste intervjuobjektene våre, og basere mye av samtalen på dette, sier hun.

- Gjør det enkelt å tulle

Da ideen om en podcast for Janus-medlemmer vokste fram, visste ikke Liset at andre linjeforeninger var godt i gang med å produsere egne podcasts.

- Etter å ha tatt en runde har vi fått hjelp med både utstyr, og tips og triks fra andre linjeforeninger, forteller Liset.

Liset tror at årsaken til at podcasts har blitt populært blant linjeforeninger skyldes at formatet gjør det enkelt å kommunisere uformelt med sine medlemmer.

- Det er enkelt å tulle, og lettere å få frem budskapet sammenlignet med avis eller en instagramprofil. Vår podcast ligger foreløpig ikke under Janus, men vi jobber med saken, sier hun.

Nygjelten og Haga i Abakus synes det er gøy at flere linjeforeninger produserer podcasts.

- Vi når nok ikke lenger ut enn til Abakus, så det er bra at flere linjeforeninger starter sin egen podcast, forteller Haga.

- Det hadde vært artig å samarbeidet med de andre linjeforeningene som har podcast, sier Nygjelten.

Mats Lundell Nygjelten og Marie Haga sier innspillingen av Abakus sin podcast er en time med moro.