Trener seg til bedre karakterer

Et felteksperiment utført av forskere på Norges Handelshøyskole og University of California, viser at trening forbedrer studenters akademiske prestasjoner.
Tren deg god - også på eksamen: Løpetrener Frank Brissach (t.v.) instruerer løpelaget under trening på Øya i Trondheim (arkivfoto). 
        
            (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Tren deg god - også på eksamen: Løpetrener Frank Brissach (t.v.) instruerer løpelaget under trening på Øya i Trondheim (arkivfoto).  Foto: KRISTOFFER FURBERG

– Studier viser at studenter som deltar i ulike former for idrettsaktiviteter, i gjennomsnitt får bedre karakterer enn medstudenter som ikke trener. Spørsmålet er om man er smart fordi man trener, eller trener man fordi man er smart, sier professor Alexander Wright Cappelen ved Norges Handelshøyskole (NHH) til  Aftenposten.

Målet med eksperimentet var å finne ut om studentenes resultater ble bedre dersom de ble oppmuntret til å trene. I februar 2016 fikk derfor 800 studenter i Bergen – som ikke trente – tilbud om å være med i studien.

Halvparten av studentene fikk gratis treningsmedlemskap på treningssenter, resten fikk ingenting. Et halvt år senere ble skoleresultat og antall treninger kontrollert.

– Vi sammenlignet karakterer og studiepoeng til studentene som trente mot gruppen av studentene som ikke trente. Resultatene var slående, sier Cappelen.

Studien sier ikke noe om hva studentene trente, men hvor mange ganger de besøkte treningssenteret. I snitt trente studentene med gratis treningsmedlemskap én gang i uken.

– De som trente, hadde vesentlig bedre akademiske resultater enn kontrollgruppen. De tok også flere studiepoeng, sier NHH-professoren.

Studien viser også ut at de som trente fikk en bedre struktur på studiehverdagen, la seg tidligere om kvelden og var mer fornøyd med egen helse. Effekten var spesielt stor for de studentene som i utgangspunktet hadde utfordringer med studiene.

– Dersom den dokumenterte effekten hadde vedvart gjennom en femårsstudie, ville denne gruppen vært ferdig et helt semester tidligere og fått bedre karakterer, sier Cappelen.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Konflikten ved IHS:

Undersøkelser av arbeidsmiljø og konflikter får krass kritikk

- Jeg er ganske kritisk til hva som skal komme ut av dette. Jeg tror ikke de finner noen sannhet. Dette er ikke en objektiv undersøkelse, sier professor Håkon With Andersen ved NTNUs Institutt for historiske studier (IHS).

- Fakultetene er neppe den beste måten å organisere på, men det er det beste vi har

Nord universitet mener fakultetsmodellen er riktig i den oppbyggingsfasen de er inne i, mens Universitetet i Oslo nå ser på hvordan de skal tilpasse ledelse og organisasjon for å gjøre den jobben de skal. - Strukturer kan hindre tverrfaglighet, men man må akseptere den strukturen man har, sier Oslomet-rektor Curt Rice.

Ytring:

Campusprosjektet er både en trussel og en mulighet

En fortetting uten at det planlegges for hvordan vi skal videreutvikle eksperimentell infrastruktur vil svekke NTNU på sikt, skriver forfatterne av denne ytringen.

Foreslår å fjerne musikk, kunst og medievitenskap fra KAM-senteret for å bevare trehusene

Institutt for arkitektur og teknologi åpner for å splitte opp KAM for at de skal få nok plass i Høgskolebakken.