– Ser ingen grunn til at vi ikke skal fortsette med «hookeforbud» neste fadderuke

LInjeforeningsleder håper arvtakeren fortsetter forbudet i 2019.

Studentnach i Samfundet. Når studenter samles til fest står hooking på dagsordenen for mange. Men fadderne har hooke-forbud. Noen sliter med å overholde forbudet.

Leder for Dionysos, linjeforeningen for religionsvitenskap, Martin Syslak Mjelde sier fadderuken har gått bra, uten at hookeforbudet har vært en demper på stemningen blant faddere og fadderunger på studiet. Blant linjeforeningene på NTNU var Dionysos og Eureka de eneste som valgte å innføre hookeforbud.

– Vi har egentlig hatt et hookeforbud i flere år, det er kun i år vi har vært mer offentlig med det, sier Mjelde.

Som hos andre linjeforeninger har brudd på forbudet vært ensbetydende med at man mister fadder-t-skjorten og fadderprivilegiene for resten av fadderuken.

– Vi har ikke hatt noen skriftlig avtale på det, vi har kun inngått en muntlig avtale med fadderne. Men vi anser den som like bindende som om det hadde vært skriftlig.

Mjelde sier han vil anbefale den neste lederen om å opprettholde et hookeforbud neste år også.

– Om det neste styret vil fortsette forbudet eller ikke, får være opp til dem. I og med at dette har vært praksis i flere år så ser jeg ikke noen grunn til at vi ikke skal fortsette med et liknende forbud.

Måtte levere inn fadder-t-skjorte

Adressa kunne melde i slutten av fadderperioden at en fadder hadde brutt forbudet hos linjeforeningen for Europastudier, Eureka, og måtte returnere fadder-t-skjorten. Leder for Eureka, Susann Falla, vil ikke kommentere episoden hvor forbudet ble brutt.

– Det er det ikke nødvendig å gå inn på, da vi ikke ser hensikten med å «oute» noen med detaljer. Vi hadde en samtale med vedkommende, som samtidig ble bedt om å levere inn sin fadder-t-skjorte på dagen, sier Falla, som legger til at fadderen fortsatt fikk delta på arrangementer, men ikke som fadder.

Hun bekrefter at linjeforeningen ikke har overvåket fadderne i fadderuken.

– Det handlet først og fremst om tillit, og det er nærmest tilfeldig at vi har fått vite om brudd. Ingen har fulgt etter fadderne på byen.

Har dere bestemt om det blir noen endringer i regelverket til neste år?

– Det har vi ikke bestemt ennå. Vi evaluerer hvordan vi mener det har gått og skal forhøre oss blant både faddere og fadderbarn. Muligheten for at vi går tilbake til retningslinjer er til stede, men det er som sagt ikke avgjort ennå. Vi har jo også utskiftninger i styret denne høsten, så dette tar vi en avgjørelse på igjen på vårparten.

Hun bekrefter at personen vil få muligheten til å være fadder neste år om personen ønsker det.

– Viktig å ha en tydelig policy

– Forbudet har fungert bra hos oss, spesielt siden det har vært en kultur for det hos oss i flere år at man ikke skal “hooke” med fadderungene, sier Dionysos-leder Mjelde.

Men hvis det uansett er en kultur for det, er det fortsatt nødvendig med et forbud?

– For oss er det et føre-var-tiltak. Vi ønsker en åpen diskusjon om det. Om noen av fadderne er misfornøyd med forbudet så skal de få si ifra om det. For oss i styret er det viktig å ha en tydelig policy på det.

Vil ikke «micromanage» linjeforeningene

Kommunikasjonsansvarlig i Fadderutvalget Dragvoll, Gina Bjelland, avviser UAs spørsmål om hvordan forbudet har fungert i høst, og sier at det ikke er Fadderutvalgets sak siden de er underlagt linjeforeningene.

– Det er ikke vår oppgave å følge opp linjeforeningene som innførte forbudet. Vi har anbefalt linjeforeninger å innføre et forbud mot hooking, men hvordan de løser det bestemmer de selv. Vi ønsker ingen «micromanaging» av linjeforeningene.

Kommer dere til å fortsatt anbefale linjeforeninger om å innføre forbudet neste år?

– Det er umulig for meg å si, siden Fadderutvalget Dragvoll er en frivillig organisasjon hvor styret byttes ut hvert år. Vi kommer til å levere et erfaringsskriv til de som overtar vervene etter oss, så får det være opp til dem hva de vil gå for.

Eureka-fadderen som brøt forbudet ønsker ikke å kommentere saken.

Martin Syslak Mjelde er leder for Dionysos, linjeforeningen for religionsvitenskap, og han sier at hookeforbudet ikke har lagt en demper på stemningen under årets fadderuke.