Sigurd (19) bygger minihus ved siden av studiene

Arkitektstudenten tok saken i egne hender.

Sigurds hus måler 6,8 x 2 meter innvendig, og skal være både kjøkken, soverom, bad og stue.

- Det handler om å få til alt du kunne fått til i et vanlig hus, bare på liten plass, sier Sigurd Randby (19), som nylig flyttet opp til Trondheim fra Sørum for å studere arkitektur. Han bygger sitt eget minihus som skal stå ferdig om to til seks uker.

Har planlagt i mer enn tre år

Minihusbevegelsen handler om å bo enkelt i små hus. Det er ingen faste regler på hva som regnes som et minihus, men et hus på under 46 kvadratmeter regnes stort sett for å være minihus. Randby sitt minihus måler 6,8 x 2 meter innvendig, og skal være både kjøkken, soverom, bad og stue.

LES OGSÅ Eirin bor i Norges eldste bokollektiv

LES OGSÅ Slik får du det koselig på hybelen

- Hvordan kom du på denne idéen?

- Internett, youtube, blogger og et amerikansk program som heter «tiny house nation». Jeg har drevet med mange små prosjekter før, men budsjettet har ikke strukket til. Så når jeg kom på den idéen her og innså at jeg kom til å trenge en studentbolig, handlet det om å jobbe så det hørtes mest mulig fornuftig ut, sier Randby.

Han har nylig begynt på sitt første år på Arkitektur ved NTNU Gløshaugen i Trondheim, men begynte planleggingen allerede før første videregående.

- Jeg kjøpte hengeren sommeren til første klasse. Så brukte jeg ett år på å komme med noen planer, besøkte et arkitektkontor i Lillestrøm som gjorde at jeg måtte kaste alle planene og begynne på nytt. Der fikk jeg vite at det enkleste ofte er det beste, forteller studenten.

- Endringer hele tiden

Randby hadde egentlig planer om å bo på en tomt oppe ved festningen, men halvveis til Trondheim fikk han melding om at det ikke ville la seg gjøre likevel. Da fulgte han plan B, og nå har han plassert minihuset på parkeringsplassen til et kollektiv på Tempe. Fram til huset blir klart bor han hos tanten sin, og jobber på huset både etter skolen og i helgene. Likevel presiserer han at det på mange måter har vært en hobby og at han ikke ser på det som en jobb.

- Det har vært veldig lærerikt, jeg har blant annet fått kjent mye på hva som er mulig og hvordan man kommuniserer med folk. Også er det litt kult at jeg kan peke på den veggen der og si at «den har jeg bygget selv», sier Randby.

Til tross for at planleggingen startet allerede i 2015, ble ikke huset bygget før i sommer. Det er mye som skal på plass før man kan starte å bygge, og Randby sier at det er mye lovverk å forholde seg til som man kanskje ikke er klar over før man begynner.

- Jeg har aldri bygget noe i fullskala før, så det dukker jo hele tiden opp noe. Det har hele tiden vært endringer. Det er for eksempel regler for vekt og bredde når man skal frakte huset og jeg har jo bygget det ganske høyt. Vi måtte kjøre en del omveier for å få opp huset fordi det er mange underganger som ikke var høye nok til å kjøre under, forklarer arkitektstudenten.

Samarbeider med Ikea

Randby har opprettet et domene som heter trekkehus.no, hvor han jevnlig oppdaterer nysgjerrige lesere på hvordan byggeprosessen går. Dette har også gitt han muligheten til å inngå samarbeid med diverse bedrifter ved å reklamere for de på bloggen. Han har på denne måten skaffet seg en rekke sponsorer som hjelper med å redusere budsjettet, noe som kommer godt med når man skal bygge sitt eget hus som student. En av de mest profilerte samarbeidspartnerne hans er Ikea, som skal stå for interiøret.

- Det var flaks. Ikea så på prosjektet i lys av deres bærekraftstrategi. De ønsket å vise at deres sortiment også kan passe til små areal, som gjerne er typisk for studentboliger, sier Randby.

Han sendte en mail for å høre om de var interessert i å hjelpe med design, og fire uker senere ringte de med store ambisjoner for hva de kunne få til.

- Vi har planlagt både løsningene og bidratt med alt fra kjøkkeninnredning og møbler, til tekstiler, belysning og smart oppbevaring, sier Stine Morgenstierne, som er markedsansvarlig på Ikea Leangen.

Videre forklarer Morgenstierne at studenter er en viktig målgruppe for Ikea og at de hadde lyst til å bruke denne anledningen til å vise gode løsninger på hvordan man kan innrede praktisk og koselig, selv om man har lite budsjett og få kvadratmeter.

- Vi i Ikea er alltid interessert i å lære mer om livet hjemme og å samarbeide med andre. Huset Sigurd har bygget viser en ny og spennende måte å bo på og det er veldig morsomt for oss å delta i prosessen sammen med han, sier Morgenstierne.

Spent på hvordan det blir å ha besøk

Randby sier at han ikke har noe særlig erfaring med slike prosjekter fra før. Han har brukt mye tid på å se på youtubevideoer om hvordan man kan bygge hus.

- Jeg har designet det på en måte som gjør at et møbel ikke bare kan ha én funksjon. Det må være uttrekkbart, flyttbart og gjerne ha lagringsplass. Sofaen skal være et sted hvor man kan slappe av, en sitteplass rundt stuebordet, samt et sted å lagre ting. Det handler om å få flest mulig funksjoner på samme areal, sier Randby.

Videre forklarer han også at han skal ha mange møbler med funksjoner som er plassbesparende. Det er for eksempel viktig at møblene er flyttbare, at bordet kan klappes sammen og at det er mye oppbevaring på veggene. I tillegg har han både en hems hvor han skal ha soveplass og en hems hvor han har god plass til lagring.

- Hva tror du blir det vanskeligste med å bo i minihus som student?

- Huset skal være ganske godt isolert sånn til vinteren, men problemet blir kanskje å frostsikre vanntilførsel og vannutløp. Ellers er jeg spent på hvordan det blir å få besøk når jeg har så liten plass, svarer Randby.

- Det har vært veldig lærerikt, sier Sigurd Randby. Her sitter han på det som skal bli sovehemsen hans.