Lektorstudent byttet ut hybelen med båt

- Jeg hadde ikke råd til både hybel og båt, så da måtte det kombineres, forteller Erlend Salte Kalleid.

Erlend Kallelid hadde lyst til å lære seg å seile og bestemte seg for å flytte inn i en seilbåt.

Erlend Salte Kallelid (24) fra Stavanger er på fjerde året på master ved NTNU Gløshaugen for å bli lærer i fysikk og matematikk. Han har valgt en noe utradisjonell måte å bo på. I halvannet år har studenten brukt en seilbåt på 31 fot som hybel og holder nå til ved Skansen på Ila.

LES OGSÅ Sigurd bygger minihus

LES OGSÅ Eirin bor i Norges eldste kollektiv

LES OGSÅ Slik får du det trivelig på hybelen

- Det startet med at jeg lenge hadde lyst til å lære å seile, men jeg hadde ikke råd til både hybel og båt, så da måtte det kombineres, sier Kallelid.

Videre forklarer han at det huset han tidligere bodde i ble solgt. Siden han likevel måtte finne et nytt sted å bo ble det en utløsende årsak til at han senere kjøpte båt.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Jeg hoppet vel egentlig bare litt ut i det, men det var primært det at jeg hadde lyst til å seile, sier studenten.

Billig boform

Studenten innrømmer at han ikke hadde noe særlig erfaring med seiling fra før, men at han hadde noen venner i Trondheim som hjalp han. Seilbåten, som er oppkalt etter Doris i filmen “Terkel i knipe”, er fra 1982 og kostet Kallelid nitti tusen kroner. Han betaler fem hundre kroner i måneden for båtplass, men har totalt beregnet at det gjennomsnittlig går med to tusen kroner i månedsutgifter når han regner med strøm og internett

- Det er billig å bo, men det koster å holde en seilbåt. Spesielt en som er såpass gammel. Ting blir jo ødelagt, forteller Kallelid.

Etter første året gikk han omtrent i null. Kallelid merker at han nå begynner å spare penger på å bo i båt, selv om det ikke er av økonomisk motivasjon han har valgt denne livsstilen. Kalleid trives med å bo i båt.

- Man går jo ned i komfort, men det blir en vanesak som alt annet. Man må bare komme inn i rutiner, svarer Kallelid.

Fuktproblemer om vinteren

- Hva er den beste og den dårligste siden ved å bo i en båt?

- Det beste er at man har en seilbåt om sommeren, da får man en billig ferie. Det kjipeste må være vinteren, den er veldig lang. Alt blir jo mer tungvint når man bor i båt, men det er fuktigheten som er det største problemet egentlig, sier Kallelid.

Vinteren i Trondheim er lang, og studenten merker at det ofte blir problematisk med fukten som setter seg i alt fra vegger til klær. I tillegg presiserer han at man merker det veldig godt i dagene etter en storm når bølgene når inn til havna.

- Det blir mye lyd når bølgene setter inn. Jeg har klart å lage et hengekøyesystem som gjør det lettere å sove når det er bølger, men det har hendt at jeg har måttet flytte meg inn på land fordi jeg ikke får sove, forteller Kallelid.

Til tross for at vinteren er lang, får han mye igjen for det når sommeren kommer til Trondheim. Da kan han seile så mye han vil, når han vil og han kan utnytte soldagene mer enn studenter flest.

- Hvor pleier du å seile?

- Trondheimsfjorden er ikke akkurat så veldig spennende, det blir mest til høyre eller venstre. Men i ferier pleier jeg å seile litt andre steder, sier Kallelid, som har seilt Doris både til Stavanger og Brønnøysund.

Savner bil

Ved siden av studiene er Kallelid glad i det meste som har med friluft å gjøre. Klatring, stisykling, ski og naturligvis seiling er noen av hobbyene han har. Men mye av utstyret han pleier å bruke tar mye plass, og siden lagringsplassen i Doris er begrenset må han bruke andre løsninger.

- Det eneste jeg savner med å bo i båt er å ha en bil. Jeg har et lager på Nardo for å oppbevare de tingene jeg ikke har plass til i båten, så det blir litt ekstra slit når jeg må komme meg fram og tilbake til lageret for å hente utstyret. Jeg prøver å ha minst mulig i båten for at terskelen skal være lavere for å dra på tur, forklarer studenten.

I tillegg forteller han at det ofte kan bli litt kinkig med matlaging. Han har ikke stekeovn, fryser eller mikrobølgeovn, så det blir ofte lettere middager.

- Jeg lager ofte middag for to til tre dager fremover og det blir gjerne til at jeg spiser middagen på skolen der det er mikrobølgeovn. I tillegg dusjer jeg en del på skolen, hvor jeg også har et skap der jeg kan lagre noen ting, forteller Kallelid.

Vasking av klær har han mulighet til å gjøre på land i gjestehavna til Trondheim. Der er det i tillegg dusj og do som han kan betale rundt ti kroner dagen for å bruke.

- Vil du anbefale å bo i båt til andre studenter?

- Hvis du tar innover deg de utfordringene som følger med er det verdt det å prøve. Men som sagt så er alt litt mer tungvint. Det er en grunn til at folk bor i hus, sier Kallelid og ler.

Erlend Kallelid (24) studerer ved NTNU og har bodd i båten Doris i halvannet år.
Seilbåten til studenten Kalleid inneholder både kjøkken, stue og soverom.