Kartlegging av studenters alkoholbruk:

- Jeg hadde ikke et alkoholproblem. Jeg hadde et problem jeg løste med alkohol

En kartlegging gjennomført av kompetansesenteret for rus i Midt-Norge viser at en av fire studenter i Trondheim drikker så mye alkohol at det går utover økonomien.

Restene av en fest lå godt synelig utenfor Hovedbygningen på Gløshaugen tidligere i høst.

En undersøkelse gjennomført av teamet for Hurtig kartlegging og handling ved Kompetansesenteret for Rus i Midt-Norge viser at drøyt 64 prosent av studentene i trønderhovedstaden har et alkoholinntak som forbindes med risiko, mens nesten 22 prosent har et skadelig alkoholinntak.

- Jeg hadde ikke et alkoholproblem. Jeg hadde et problem jeg løste med alkohol, sa en av informantene i undersøkelsen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Ser ikke at de har et problem

Til Adresseavisen, som først omtalte undersøkelsen, sier Maren Emilie Hellem Kronlund i Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim at det mest oppsiktsvekkende er at de fleste studentene drikker fordi de har lyst og føler at de har kontroll, selv om de drikker mye.

- I en rødvinsmarinert kultur der mange drikker mye kan det være vanskelig å innse at man har en utfordring. Man tenker kanskje at alle sammen rundt meg får det til, så jeg har ikke et problem jeg heller, sier Kronlund som har skrevet rapporten.

I undersøkelsen oppgir 17 prosent at alkoholbruken har gått utover studiene eller studieresultater, mens 26,3 prosent oppgir at det har gått utover økonomien.

Det kommer også frem at mange studenter opplever at alkoholen fungerer som et «sosialt glidemiddel» i møte med andre, og dermed har en positiv sosial effekt spesielt i starten av studieløpet. Men det vises også til at dette har sine baksider da mange studenter kommenterte at de «følte at de kun kan møte nye mennesker under sosiale arrangementer som også involverer alkohol, og at de frykter at de vil bli ensomme og ekskludert dersom de velger å redusere/slutte å drikke».

23 prosent bruker ulovlige rusmidler

Rapporten viser også at det er en sammenheng mellom skadelige drikkemønster og hvor mange timer som brukes på foreningsarbeid per uke. Jo mer foreningsarbeid en student er med på, desto mer alkohol konsumeres.

Og det er ikke bare de lovlige rusmidlene som brukes blant studenter i Trondheim. 23,1 prosent av de som svarte på undersøkelsen oppga å ha brukt ulovlige rusmidler i løpet av studietiden. Av disse oppga nesten 96 prosent at det var cannabis, hasj eller marihuana de hadde brukt. 5,5 prosent oppga å ha brukt amfetamin, 12,3 prosent kokain og 24,5 prosent ecstacy.