Kurses i hvordan takle norsk vinter

SiT-kurset ment for utvekslingsstudenter tar for seg alt fra vær og bekledning til psykisk helse og søvn, med grøtservering til sist.

Utenlandske studenter kurses i norske vinterferdigheter (arkivfoto).

Nylig avholdt SiT foredraget “How to cope with the the Norwegian winter” på aktivitetshuset på Moholt. Foredraget var primært rettet mot utvekslingsstudenter som kanskje ikke er kjent med de uventede utfordringene ved den norske vinteren.

Denne torsdagen er det 47 stykker som har meldt seg på arrangementet. Foredraget starter med en introduksjon til aktivitetshuset, og hvilke tilbud studentene har der. Det opplyses også om at det nye aktivitetshuset SiT kaller “Loftet”, lokalisert et steinkast unna, åpner i januar.

Rådgiver i SiT Susanne Aaakvik Bjørge forteller hva de skal gå gjennom, og mye av det er praktisk: vær, klær og kostholdstips, men også hvordan vintermørket påvirker den psykiske helsa og søvn. Utvekslingsstudentene får opplysninger om hvilke hjelpetiltak SiT tilbyr, det blir vist fram hvilke klær som faktisk holder dem varme om vinteren, de får tips om hvordan de skal forhindre D-vitaminmangel, de får høre om SiT-prosjektet Lykkepromillen, og det gis tips om hvordan de skal håndtere at det faktisk er mørkt hele døgnet på vinteren. Underveis er det ofte hender i været, og studentene deltar selv i diskusjonen og opplyser hverandre om hvordan de kan takle overgangen.

Ønsker flere tips til sosialisering med nordmenn

Ved ett av bordene sitter Maja Grünzner fra Tyskland og Sandeep Prakasm fra India. Grünzner er ikke student, men forskningsassistent ved institutt for psykologi, og ankom Norge for kun en uke siden. Prakasm studerer kjemiingeniør, og har vært her litt lengre, siden august. Til nå har begge et godt inntrykk av byen.

- Jeg elsker det. Språket, været, det er et eventyr, sier Grünzner.

Hun forteller at hun har vært fascinert av landet lenge. Prakasm sier seg enig, og nevner at han har lagt godt merke til akkurat dette med klimaet.

- Da jeg ankom i august var det greie forhold, men det blir bare mørkere og mørkere ute.

Som en del av foredraget har kursholderne dekket et bord med anbefalte vinterklær for å vise til studentene.

- Det bordet har jeg tatt bilde av. Da kan jeg bare gå til ei forretning og si “en sånn vil jeg ha”, ler Prakasm.

For Grünzner har ikke overgangen i været eller mørket vært et stort problem, siden hun er vant med mye av det samme i Tyskland. Hun synes det sosiale aspektet og samtalene med de andre utvekslingsstudentene er det viktigste ved arrangementet.

- Sosialiseringen og informasjonen om hvilke tilbud vi har synes jeg har vært det nyttigste. Det kan være vanskelig for studentene å finne ut av dette selv når de er nye i byen.

Hun forteller at hun gjerne skulle hatt noen konkrete tips i hvordan sosialisere seg med nordmenn, noe også Prakasm er enig i. Grünzner og Prakasm skal være i Trondheim i henholdsvis et halvt og to år, så dette er noe de vil ha ei stund til å finne ut av.

Under samtalen har alle studentene fått servert risengrynsgrøt. De kommer begge fram til samme konklusjon.

- The porridge was good, konstaterer Prakasm. Han sier det minner om en dessert-rett fra hjemlandet, så opplevelsen var ikke fullstendig ukjent.

Skal appellere til flere

Monica Brun Løkkeberg og Kristin Fredriksen, begge helsesøstre i SiT, forteller at arrangement vanligvis finner sted en gang i semesteret.

- Men det er mest populært på høstsemesteret, sier Fredriksen.

De to kan ikke huske nøyaktig når samskipnaden begynte å arrangere kurset, men det var allerede etablert et kurs da Fredriksen begynte i SiT omkring 2014-2015.

Løkkeberg og Fredriksen sier at deres inntrykk er at utvekslingsstudentene møter på kurset av forskjellige grunner. Noen kommer for det sosiale, andre for at de rett og slett trenger den praktiske infoen. De forteller at noen av studentene er forberedt på det som venter dem når de kommer til Trondheim, mens andre er mindre forberedt.

- Overgangen er veldig stor for noen, sier Fredriksen.

- Noen er forberedt, men det avhenger litt av erfaringer. Er man fra land som har noe av det samme klimaet, er overgangen kanskje lettere.

En student fra et sted hvor det er lyst hele døgnet vil med større sannsynlighet plages litt med å tilpasse seg.

- Man må jo opp, selv om det er mørkt ute, sier Løkkeberg.

Helsesøstrene vil gjerne ha flere på besøk

De to helsesøstrene sier at utvekslingsstudenter ikke er de de hører aller mest fra til daglig, og ønsker gjerne at flere tar turen til dem ved behov. Dette kurset er en av måtene å informere om dette på til utvekslingsstudentene, som kan ha enda vanskeligere enn andre studenter for å vite hvilke tjenester de kan benytte seg av hos SiT. Mange av spørsmålene utvekslingsstudenter har går ofte på akkurat disse tjenestene.

- Det går en del på system, for eksempel hvor de kan oppsøke lege eller lignende, sier Løkkeberg.

Det sosiale ved arrangementet er studentene med å sørge for selv, og iløpet av kurset deltar studentene aktivt ved å tipse hverandre, samt diskutere i grupper. I dag skulle de komme opp med egne forslag til aktiviteter for å takle vinteren. Forslagene renner inn, og tipsene studentene har til hverandre varierer fra å holde seg aktiv og skaffe seg et sosialt nettverk til å ligge hjemme under et teppe og spise mango.

- Jeg tror noe av det lureste en kan gjøre er å “delta”, det er lettere å skaffe seg et nettverk om man er med på aktivitetene som tilbys, sier en av studentene under en felles diskusjon.

Dette resonnerer godt hos det oppmøtte studentene. Det, og at man må sitte i badstu og gå på ski før oppholdet i Trondheim er over.

Husk votter. Raggsokker, lue, genser, ull innerst, refleksvest, lue, er blant saker man må huske før man beveger seg ut i den norske vinternatta.
Ut på tur, aldri sur. Maja Grünzner fra Tyskland og Sandeep Prakasm fra India ser fram til å stifte nærmerer bekjenskap med norsk vinter.