KD står på sitt - mener ny konverteringsordning er fornuftig

Selv om en samlet UH-sektor støtter oppropet mot regjeringens forslag til ny konverteringsordning for studiestøtte står departementet på sitt. - Vi mener det er fornuftig at ordningen oppmuntrer til å fullføre en grad, sier statssekretær Rebekka Borsch.

Statssekretær Rebekka Borsch mener det er rimelig at utdanning som fører til en grad belønnes mer enn utdanning som ikke gjør det.

Mandag ble det klart at også Universitets- og høgskolerådet(UHR) støtter oppropet mot endring av konverteringsordningen for studiestøtte. Fra før av har 27 organisasjoner og partier sagt at de støtter oppropet, et opprop som er signert av drøyt 18.000 personer.

Men selv om en mer eller mindre samlet sektor nå går imot regjeringens forslag står Kunnskapsdepartementet(KD) på sitt.

- Vi har levert vårt forslag til Stortinget, og det skal nå behandles der. Eventuelle endringer må derfor skje som en del av budsjettforhandlingene, sier Rebekka Borsch, statssekretær for forskning og høyere utdanning i KD.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- En fornuftig ordning

- Vi mener det er fornuftig at stipendordningen oppmuntrer studentene til å fullføre en grad. Enkeltemner og -fag som ikke leder frem til en grad vil fortsatt gi en god del stipenduttelling, men vår vurdering er at det er rimelig at utdanning som fører frem til en fullført grad belønnes mer enn utdanning som ikke gjør det, fortsetter Venstre-politikeren.

Hun viser til at bare litt over seks av ti som begynner på høyere utdanning i Norge fullfører en grad, noe som er lavere enn gjennomsnittet i OECD-land på åtte av ti.

- Det er bekymringsverdig at så mange er innom høyere utdanning i Norge uten å ta en grad, sier Borsch.

Med den eksisterende ordningen blir 40 prosent av studielånet omgjort til stipend basert på gjennomføring av studiepoeng. I statsbudsjettet for 2019 foreslår regjeringen å endre dette slik at bare 25 prosent av lånet blir omgjort basert på fullførte studiepoeng. For å få omgjort de siste 15 prosent må studenten avlegge en grad.

Studentorganisasjonen kritisk

Forslaget ble møtt med kritikk fra Norsk studentorganisasjon(NSO), som tok initiativ til oppropet Bevar Stipendet. NSO mener den nye ordningen blant annet vil straffe funksjonshemmede som prøver å ta en utdanning, men ikke klarer det, og at det vil føre til færre lærere og sykepleiere. Det vil også sette en demper på lysten til å ta videreutdanning mener de, ettersom årsstudium ikke er omfattet av full konvertering i forslaget.

- Vi trenger et fleksibelt utdanningssystem, ikke det motsatte som dette er. En bør se på det at folk bytter utdanning som noe positivt. Hvis målet er å få folk til å være sikrere på at de har valgt rett når de begynner å studere bør en heller se på rådgivningen som gis kommende studenter, sa NSO-leder Håkon Randgaard Mikalsen da det fredag ble klart at Krf ikke går inn for fjerne forslaget til endring i sitt alternative statsbudsjett.