Utvekslingsstudent anklager veileder ved NTNU for langvarig trakassering

Student fra Kina påstår å ha blitt møtt av diskriminerende spørsmål under veiledningsmøter.

Den kinesiske mannen i 20-årene studerte ved Fakultet for ingeniørvitenskap på NTNU i Trondheim.
Publisert

En mannlig kinesisk student i midten av 20-årene har gjennom sin norske advokat varslet NTNU om at han ble utsatt for trakassering og diskriminering mens han studerte ved universitetet. Personen som ifølge studenten skal ha utført trakasseringen og diskrimineringen er studentenes veileder.

«NN(studenten, journ.anm.) opplevde behandlingen han fikk av sin veileder som svært ubehagelig, og det resultertet i at NN ble sterkt negativt påvirket av dette, også faglig» skriver advokat Morten Grimstad ved Advokatcompagniet DA i et brev til NTNU.

Den mannlige studenten var i Norge for å avlegge en mastergrad ved Fakultet for ingeniørvitenskap på NTNU. Det var under veiledningen til masteroppgaven trakasseringen og diskrimineringen skal ha skjedd.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Beskrev kinesere som uintelligente

Vedlagt brevet fra advokaten er studentens egne forklaringer på hva som har skjedd.

«Gjenomgående er at veileder snakker nedsettende om kinesere som han beskriver som uintelligente. Veilederen snakket også svært nedsettende om NN sitt arbeid, uten å forklare hvorfor arbeidet ikke var bra nok. Ukentlig sendte NN rapporter til sin veileder som veilederen verken kommenterte eller «gadd» å lese», skriver advokaten i brevet.

Advokat Grimstad skriver også at studenten ved flere anledninger ba om tilbakemelding på sin oppgavetekst uten hell, og at han dermed fikk «svært liten hjelp» med sin masteroppgave.

Studenten «er derfor av den oppfatning at han fikk en «F» på eksamen som et resultat av diskriminering», står det å lese i brevet.

- Arrogant og diskriminerende

I det sterkt sladdede vedlegget hvor studenten selv beskriver de påståtte hendelsene, skriver han blant annet at veilederen skal ha spurt om hvorfor kinesere er så små, og om dette er et resultat av at de får for lite mat. Veilederen skal også ha spurt hvorfor kinesere alltid besøker andre land som gresshopper, og hvorfor det er så mange kinesere som ønsker å ta en doktograd selv om de ikke er smarte.

- Han snakket alltid til meg på en arrogant og diskriminerende måte, skriver studenten i brevet.

Studenten forteller også at han i løpet av hele det siste semesteret bare hadde to møter med veilederen sin. Under det første møtet skal veilederen ha blitt oppgitt og kastet ut studenten fra kontoret etter en halvtime. Det andre møtet ble avholdt samme dag som masteroppgaven skulle leveres, og studenten beskriver dette møtet som en lang rekke fornærmelser.

Dekan Olav Bolland ved Fakultet for ingeniørvitenskap forteller at han er kjent med varslet, og at fakultetet nå vil undersøke saken på normalt vis med hjelp fra en ekstern aktør.

- Vi tar varslet på alvor, sier Bolland.

Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere før den er ferdig undersøkt.