Stipendstriden:

Ansa demonstrerer mot endringen i ti land

Også de internasjonale studentene demonstrerer denne uken mot omleggingen av stipendordningen. Ansa har organisert demonstrasjoner i Australia, Brasil, Latvia, USA, England, Tyskland, Polen, Spania, Ungarn og Sverige.

Øverst fra venstre: Melbourne(Australia), Rio de Janeiro(Brasil), Riga(Lativa), San Fransisco(USA). Andre linje fra venstre: Exeter(England), München(Tyskland), Los Angeles(USA), Krakow(Polen). Tredje linje fra venstre: Leeds(England), Madrid(Spania), Pecs(Ungarn), Stockholm(Sverige). Fjerde linje fra venstre: Barcelona(Spania), Barcelona (Spania), Poznan(Polen) og Bydgoszcz(Polen).
Publisert

Også de norske utvekslingsstudentene stiller seg bak oppropet mot regjeringens forslag til ny konverteringsordning for studiestøtten, selv om tidssonene gjør det vanskelig for dem å demonstrere samtidig som studentene i Norge.

- Vi ønsker også å markere vår misnøye med det skisserte stipendkuttet, men ettersom vi befinner oss i mange forskjellige tidssoner valgte vi å lage en kollasj for å vise at vi står sammen med våre medstudenter i Norge, selv om vi er spredt over hele verden, sier Hanna Flood, president i ANSA, foreningen for norske studenter i utlandet.

Regjeringens forslag til ny konverteringsordning for studiestøtten rammer dem på samme måte som andre studenter.

- Det må være rom for å ikke være en perfekt A4-student. Dersom man ønsker å få flere gjennom må man heller se på tiltak som bedre oppfølging under studiene og bedre rådgivning i videregående. Student-Norge står samlet om at stipendkutt ikke er løsningen på frafall, og nå mener vi det er på sin plass at politikerne hører på oss, sier Flood.