Stipendomleggingen:

- Jo mer vi får vite, desto mer skremt blir jeg

Marit Knutsdatter Strand, utdanningspolitisk talsperson i Senterpartiet, reagerer på det som ligger i kunnskapsgrunnalget statsråd Iselin Nybø bruker til å forsvare stipendomleggingen.

Marit Knutsdatter Strand er utdanningspolitisk talsperson i Senterpartiet, og en av partiets to representanter i utdannings- og forskningskomiteen.

- Jo mer vi får vite om bakgrunnen for forslaget, desto mer skremt blir jeg. Dette er dårlig utredet, sier Marit Knutsdatter Strand, utadnningspolitisk talsperson i Senterpartiet (Sp) etter å ha lest saken om kunnskapsgrunnlaget for stipendomleggingen.

En gjennomgang av rapportene ministeren for forskning og høyere utdanning viste til da hun i Stortingets spørretime ble spurt om kunnskapsgrunnlaget for stipendomleggingen viser at det hele koker ned til en anbefaling fra en ekspertgruppe. En anbefaling om å vurdere en ny modell, uten at denne modellen er utredet, basert på forskning som Lånekassen halvannet år senere plukket fra hverandre.

- Det er ingenting som tyder på at dette er et treffsikkert tiltak for å bidra til at studenter gjennomfører på normert tid. I tillegg viser studentenes samlede opprør at dette ikke er en liten bagatell, slik Nybø kan få 17 000 kroner til å høres ut som. Dette er 256 millioner kroner staten håper på å spare i året på bekostning av studentene, sier Strand.

Senterpartiet har allerede bedt om at regjeringens forslag til endring av konverteringsordningen settes på vent til det er tilstrekkelig utredet. I sin innstilling skriver partiets medlemmer i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget at de ønsker en utredning må «belyse konsekvensene for enkeltgrupper av studenter og ivareta utdanningspolitiske målsetninger, blant annet kompetansereform, samt involvere berørte interesseorganisasjoner».

- Jeg lurer i tillegg på om dette er i tråd med tankene om livslang læring og kompetansereform, som kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner og departementet ellers jobber med, der faglig påfyll gjennom hele livet er et mål, sier Strand.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.