Stipendomleggingen:

- Jo mer vi får vite, desto mer skremt blir jeg

Marit Knutsdatter Strand, utdanningspolitisk talsperson i Senterpartiet, reagerer på det som ligger i kunnskapsgrunnalget statsråd Iselin Nybø bruker til å forsvare stipendomleggingen.
Marit Knutsdatter Strand er utdanningspolitisk talsperson i Senterpartiet, og en av partiets to representanter i utdannings- og forskningskomiteen.
(Foto: Senterpartiet)

Marit Knutsdatter Strand er utdanningspolitisk talsperson i Senterpartiet, og en av partiets to representanter i utdannings- og forskningskomiteen. Foto: Senterpartiet

- Jo mer vi får vite om bakgrunnen for forslaget, desto mer skremt blir jeg. Dette er dårlig utredet, sier Marit Knutsdatter Strand, utadnningspolitisk talsperson i Senterpartiet (Sp) etter å ha lest saken om kunnskapsgrunnlaget for stipendomleggingen.

En gjennomgang av rapportene ministeren for forskning og høyere utdanning viste til da hun i Stortingets spørretime ble spurt om kunnskapsgrunnlaget for stipendomleggingen viser at det hele koker ned til en anbefaling fra en ekspertgruppe. En anbefaling om å vurdere en ny modell, uten at denne modellen er utredet, basert på forskning som Lånekassen halvannet år senere plukket fra hverandre.

- Det er ingenting som tyder på at dette er et treffsikkert tiltak for å bidra til at studenter gjennomfører på normert tid. I tillegg viser studentenes samlede opprør at dette ikke er en liten bagatell, slik Nybø kan få 17 000 kroner til å høres ut som. Dette er 256 millioner kroner staten håper på å spare i året på bekostning av studentene, sier Strand.

Senterpartiet har allerede bedt om at regjeringens forslag til endring av konverteringsordningen settes på vent til det er tilstrekkelig utredet. I sin innstilling skriver partiets medlemmer i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget at de ønsker en utredning må «belyse konsekvensene for enkeltgrupper av studenter og ivareta utdanningspolitiske målsetninger, blant annet kompetansereform, samt involvere berørte interesseorganisasjoner».

- Jeg lurer i tillegg på om dette er i tråd med tankene om livslang læring og kompetansereform, som kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner og departementet ellers jobber med, der faglig påfyll gjennom hele livet er et mål, sier Strand.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Sensurfrist:

Stend det verkeleg so bra til?

Studentane må være bra nøgde med studieprogrammet sitt når det er sensurfristen som opptek dei, skriv Lars Lundheim i denne ytringen.

Rektor ved Nord avgår:

- Valgte selv å gå av

Bjørn Olsen varslet fredag ettermiddag at han fratrer som rektor ved Nord universitet. Han går av på dagen, og han går etter eget ønske.

Ny regjeringsplattform:

Vil øke investeringene i universitetene

Dette lover regjeringen å gjøre for å styrke utdanning og forskning.

Hydros konsernsjef:

Hva jeg lærte av Alunorte-krisen

Ting kan plutselig endre seg. En stor institusjon som har gått i dypt engasjement i et land et helt annet sted i verden, kan plutselig få det vanskelig. Bare spør Svein Richard Brandtzæg. Hva kan NTNU lære av Norsk Hydros erfaring fra Brasil?