Deler ut 18 millioner for bedre psykisk helse hos studenter

Disse får støtte til arbeid for bedre psykisk helse og forebygging av rusproblemer blant studentene.

– Psykisk helse er et satsingsområde for regjeringen, noe som også kommer studentene til gode, sier helseminister Bent Høie (H).

De fleste studenter trives, men over tid har det vært en økning i andelen som oppgir at de sliter psykisk. I 2018 styrket regjeringen satsingen på psykisk helse. Nå er det klart hvem som får støtte til arbeid for bedre psykisk helse og forebygging av rusproblemer blant studentene.

Blant annet får Sit Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim 818 000 kroner til utvikling av det psykososiale tilbudet til studenter i Gjøvik.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

– I utgangspunktet skal studenter som sliter psykisk eller har rusproblemer få den hjelpen de trenger gjennom kommunehelsetjenesten, men vi ønsker å bidra slik at det kan lages ulike tilbud på studiestedene i tillegg. Derfor styrket vi satsingen på studenters psykiske helse med 10 millioner ekstra. Nå er fordelingen klar, og 19 samskipnader og institusjoner deler på totalt 18,4 millioner kroner, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.

Helsedirektoratet forvalter tilskuddsordningen. Studentsamskipnader, og universiteter, høyskoler eller studentorganisasjoner som samarbeider med samskipnadene, kan søke på midlene som skal brukes på helsefremmende og forebyggende tiltak, ulike tjenestetilbud og prosjekter som bidrar til å heve kunnskapen om studenters helse og trivsel, ifølge pressemeldingen.

– Psykisk helse er et satsingsområde for regjeringen, noe som også kommer studentene til gode. Fra 2020 blir det for eksempel et krav at alle landets kommuner skal ha psykologkompetanse. Regjeringen har lagt til rette for at alle kommuner kan motta tilskudd for å rekruttere psykologer innen denne fristen, sier helseminister Bent Høie (H).

LES OGSÅ: - Norske studenter i utlandet skal ha det bra
LES OGSÅ: Én av tre studenter lider av søvnproblemer

Disse får støtte:

ANSGAR HØGSKOLE AS - Prosjekt FORTELL - 450 000,-

NORD STUDENTSAMSKIPNAD - Styrking av studenters psykiske helse - videreføre prosjektet "Første semester og studentverter - 1 600 000,-

NORGES ARKTISKE STUDENTSAMSKIPNAD - Tettere på - for studenten. - 1 690 000,-

STUDENTPARLAMENTET UIT - NORGES ARKTISKE UNIVERSITET - AnsvarsFull, Rusforebyggende arbeid - for studenten - 1 100 000

SIT STUDENTSAMSKIPNADEN I GJØVIK, ÅLESUND OG TRONDHEIM - Utvikling av det psykososiale tilbudet til studenter i Gjøvik - 818 000

STUDENTSAMSKIPNADEN I AGDER - Styrking av studentenes psykiske helse og forebygging av skadelig rusmiddelbruk - 600 000

STUDENTSAMSKIPNADEN I INNLANDET - Prosjekt rus og levevaner - 1 000 000

STUDENTSAMSKIPNADEN I MOLDE - En god start - Det utfordrende første semester - 300 000,-

STUDENTSAMSKIPNADEN I OSLO OG AKERSHUS - Rusforebyggende og helsefremmende arbeid SiO Helse - 2 700 000,-