Norsk studentorganisasjon:

Valgkomitéen ønsker lederduo fra NTNU

Valgkomitéens flertall ønsker NTNUs Marte Øien som leder. Som nestleder har de innstilt på Felipe Fawcett, også han fra NTNU.

Marte Øien er innstilt som ny leder for Norsk studentorganisasjon. Her taler hun til landsmøtet i 2018.

Mandag offentliggjorde valgkomitéen i Norsk studentorganisasjon(NSO) sin innstilling til valgene som skal gjennomføres under organisasjonens landsmøte for 2019.

Valgkomiteens flertall har innstilt Marte Øien som ny leder for organisasjonen. Hun er tidligere studentleder ved NTNU, og nåværende nestleder i NSO.

I begrunnelsen peker flertallet på at Øiens visjon om å samle organisasjonen for å skape flere politiske gjennomslag er en visjon de tror på, samt at hennes tidligere erfaringer fra studentpolitikken «vil bidra til en organisasjon som allerede fra dag én vil kunne skap gjennomslag».

Et mindretall i valgkomitéen har dog tatt ut dissens og ønsker Susann Andora Biseth-Michelsen som ny leder. UiO-studenten pekes på som en kreativ leder med klare visjoner som vil drive organisasjonen fremover i tydelig retning.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: F em NTNUere ønsker en plass i NSOs ledelse

To NTNUere på topp

Til vervet som nestleder har valgkomitéen enstemmig innstilt på NTNU-studenten Felipe Garcia. Han har tidligere vært internasjonalt ansvarlig ved NTNU, og valgkomitéen mener han «med sin breddekunnskap, sine organisatoriske egenskaper og smittende humør vil være en dyktig og inkluderende nestleder».

Til vervet som fag- og forskningspolitisk ansvarlig er Christina Eide fra Universitetet i Oslo innstilt av valgkomitéen. Til vervet som fag og læringsmiljøpolitisk ansvarlig ønsker valgkomitéens flertall Fatema Al-Musawi fra Universitetet i Stavanger, mens et mindretall har tatt ut dissens og ønsker Julie Iversen fra Oslomet.

Opprinnelig kandidat til nestleder

Iversen er forøvrig den eneste kandidaten som selv har meldt sitt kandidatur til dette vervet. Al-Musawi hadde opprinnelig meldt seg som kandidat til vervet som nestleder, men ga under intervjuene uttrykk for at hun også kunne være interessert i andre posisjoner.

- Valgkomitéens mandat er å innstille på et helhetlig team, og for at dette skal være så ryddig som mulig får alle kandidater spørsmål under intervjuene om det er andre posisjoner som er interessante. Al-Musawi sa at det for henne også kunne være aktuelt med dette vervet, forklarer valgkomitéens leder Pål Adrian Ryen.

Når det gjelder de to siste vervene, velferds- og likestillingspolitisk ansvarlig og internasjonalt ansvarlig, har valgkomitéen enstemmig innstilt på henholdsvis Fam Karine Heer Aas fra MF Vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn, og Stian Skarheim Magelssen fra Norges miljø og biovitenskapelige universitet.

Aas var forøvrig en av de første som offentlig meldte sitt kandidatur som leder for organisasjonen, men trakk seg i månedene som fulgte.

To NTNUere til sentralstyret

I tillegg til plassene i arbeidsutvalget har valgkomitéen også innstilt på de 13 de mener bør sitte i NSOs sentralstyre det neste året.

Også her finner vi to NTNUere, nemlig Thiren Sriskantharajah og Gjermund Kvernmo Langset.

I tillegg har valgkomitéen innstilt på Christen Wroldsen fra Universitetet i Oslo, Anne Marie Lund fra Universitetet i Stavanger, Gard Frøvoll fra Universitetet i Oslo, Sandra Helene Dvergastein fra Høyskolen Kristiania, Marius Toresen fra Oslomet, Aleksander Berget fra Universitetet i Tromsø, Daniel Hansen Masvik fra Universitetet i Tromsø, Pia Danielsen fra Handelshøyskolen BI i Oslo, Andreas Trohjell fra Universitetet i Bergen, Rebecca Marum fra Universitetet i Tromsø og Rebekka Opsal fra MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn.

Valgkomitéen skriver i sin innstilling at samtlige kandidater til sentralstyret er enstemmig innstilt, og at «deres ulike personlige egenskaper og faglige bakgrunner gjør dem til et godt sammensatt team, og deres visjoner og ambisjoner for NSO har imponert valgkomitéen».