Få ny venn med gratis lunsj

To unge menn har møtt opp i resepsjonen på IT-bygget ved NTNU i Trondheim. I hånda får de en konvolutt med et gavekort, en quiz og temakort.

– Det er en kul ordning for å bli kjent med nye folk, sier datateknologistudent Haakon Gunleiksrud (22), sier Haakon Gunleiksrud og Thomas André Skaaheim.
Haakon Gunleiksrud og Thomas André Skaaheim er på vei til Hangaren for å bruke gavekortet de fikk fra instituttet.

De skal benytte seg av en ny ordning som kalles lunsjvenn.

Institutt for for datateknologi og informatikk inviterer over 100 studenter på gratis lunsj.

– Det er en kul ordning for å bli kjent med nye folk, sier datateknologistudent Haakon Gunleiksrud (22).

Han skal på lunsj med Thomas André Skaaheim (22) som går tredje året på informatikk. Ordning er i regi av instituttet for datateknologi og informatikk, og skal tilrettelegge for at alle studenter skal ha mulighet til å utvide sin bekjentskapskrets. Målet er å bedre miljøet på campus.

– Instituttets primæroppgave er å ta hånd om det faglige, så at de har overskudd til å bidra til et bedre sosialt miljø er fint. Om ordningen kan hjelpe noen fra å kjenne null til minst én person, har den oppfylt sin hensikt, mener guttene.

De møttes første gang da lunsjvenn-ordningen ble etablert, og kom såpass godt overens at de valgte å møtes på nytt ved andre runde. Forrige lunsj ble det taco. I dag går guttene for en blandet buffe med pasta, kylling, lasagne og grønnsaker.

– Jeg får sende et bilde til mamma, så hun ser at jeg får i meg grønnsaker, ler Skaaheim.

Gratis lunsj for trivsel

– Vi vet at veldig mange av studentene våre trives på campus og i studiemiljøet, men samtidig vet vi om flere som ikke har noen å si «hei» til på campus, sier Kristin S. Karlsen, rådgiver ved institutt for datateknologi og informatikk.

Tidligere i år søkte instituttet penger hos Excited, senter for fremragende IT-utdanning, som jobber for å bedre utdanningskvaliteten ved IT-studieprogrammene. Da fikk de innvilget 30 000 kroner til en lunsjvenn-ordning. Støtten gav mulighet til å arrangere tre lunsvenn-møter i løpet av semesteret, hvor 100 studenter per gang får et gratis måltid. Studentene deles inn i 50 par, og får et gavekort på 200 kroner som kan brukes i Sit-kantinene.

– Trivsel er veldig viktig. Vi vet at trivsel og vennskap henger sammen, og at det å trives i studiemiljøet gir positiv effekt for det faglige utbytte. Det er altså en sammenheng mellom trivsel og gjennomføringsgraden av studiet, sier Karlsen.

Favorittsuperhelt som «ice breaker»

Gunleiksrud og Skaaheim innrømmer at det første som fristet dem til å melde seg på var gratis lunsj. Nå synes de det er et godt sosialt tilbud. Gunleiksrud (22) har allerede et godt etablert nettverk på studiet, men vil gjerne utvide det.

– Jeg og Thomas hadde mye å prate om. Han hadde vært studas i et fag jeg tar nå, og dermed var det lett å bånde over noe man hadde til felles. I tillegg fikk vi utlevert temakart hvor vi måtte beskrive vår favorittsuperhelt og yndlingshobby. Dette var en god «ice breaker», sier Gunleiksrud.

– Man møter folk i fadderukene og etablerer integrerte kretser, og dermed møter man ikke så mange nye folk senere. Ordningen gjør at man ser nye ansikter. Jeg kjenner faktisk ikke til noen lignende ordning, sier Skaaheim.

Positivt underskudd

– Det er fint å se at de med allerede etablerte vennekrets er villig til å utvide den, sier Karlsen.

På valentinsdagen i februar fikk samtlige studenter ved institutt for datateknologi og informatikks studieprogram på Gløshaugen invitasjon til å melde seg som lunsjvenn, og responsen var over all forventning.

– 126 studenter meldte seg på første runde. Vi satte sammen par ut ifra ønsker og interesser, og alle får en konvolutt med gavekort, samtalekort og quiz. Tilbakemeldingene har vært svært gode, sier Karlsen.

– Vi har dermed gått over budsjettet to ganger. Vi går i underskudd, men det syns ledelsen er topp! Her er det faktisk positivt å gå i underskuddet, fordi vi får midler til å dekke det.

Utvider kretsen

– Flere har også gitt uttrykk for at de ønsker å bli kjent med studenter uavhengig av årskurs og studieprogram. Samtidig ønsker flere å komme i kontakt med faglig samarbeidspartnere i sitt årskurs, sier Karlsen.

Hun forteller at noen studenter gir tilbakemelding om at de har vanskeligheter med å få venner. Dette gjelder også flere av de internasjonale studentene. Flere av disse snakker ikke norsk, og kan dermed ha problemer med å bli kjent med norske studenter.

– Vi har jevnlig semesterundersøkelser om trivsel, og vet dermed at nærmere 80 prosent av studentene trives svært godt i studiemiljøet. Da vet vi at det også er en andel som ikke trives så godt, uten at vi vet konkret hvorfor. Dermed ønsker vi å legge til rette for å bedre det sosiale miljøet. Vi tror at det å for eksempel ha noen å samarbeide med på campus er viktig for å trives i studiemiljøet og faglig.

Adrian Thomson er ansatt som studentkontakt ved instituttet, som skal hjelpe til å bedre studiemiljøet. Han er blant annet med på å arrangere lunsjvenn, påskeeggleting og vollyballdag i eksamenstida. Han vi tilrettelegge for Norges beste studentmiljø.

– Dette er lavterskeltilbud som gjør at du kan ha en bedre hverdag som student. Målet er å nå ut til alle og komme med et sosialt tilbud. Det finnes flere studenter som ikke tilhører en gjeng, noe som kan by på utfordringer når det er såpass mye prosjektarbeid - det er kjipt å ikke kunne henvende seg til noen å jobbe med, sier han.

Institutt for for datateknologi og informatikk vil bedre det sosiale og faglige miljøet med ny lunsjordning. lunsjvenn Haakon Gunleiksrud Thomas André Skaaheim