Disse skal representere studentene i NTNU-styret

Valgresultatet for studentenes valg til NTNU-styret er nå klart, men valgstyret hadde håpet på høyere valgopsluttning.

To nye studenter skal inn i NTNU-styret. Her er styret avbildet under et styremøte på Oppdal i vinter.

Etter lov om universiteter og høgskoler har nå én mann og én kvinne blitt valgt inn som studentrepresentanter i NTNU-styret. Det er Karoline Abildsnes og Per Kristian Røkkum Berget som skal delta på møtene det neste året.

Abildsnes slo konkurrentene med 942 stemmer, mens Røkkum Berget fikk 865 stemmer. Sigrun Hitland og Adrian Heyerdahl blir vararepresentanter.

2689 stemmer ble avlagt ved årets valg. 38 141 studenter hadde stemmerett i valget. Det gir en valgoppslutning på 7.05%. Valget ble avholdt 2. april til 11. april 2019, og de nyvalgte representantene skal sitte i NTNU-styret 01.08.19 til 31.07.20.

Leder av studentenes valgstyre, Rune Rosland, skulle gjerne sett en høyere valgoppsluttning.

– Jobben styrerepresentantene gjør er utrolig viktig, og samtlige kandidater har gjort en god jobb med promotering av valget både på campus og i sosiale medier, sier han i en pressemelding.

Valgstyret og studentdemokratiet har vært tilstede på alle campus i alle tre studiebyer for å drive valgkamp. Det har også foregått debatt på Studentersamfundet.

De to tar over plassene til Siri Arnesen og Philip Lautin Jackson.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.