Vil ha slutt på at lærerstudenter studerer minst

Framtidens lærere er blant dem som bruker minst tid på studiene.

Arbeiderpartiets Martin Henriksen vil fylle lærerstudiet med mer praksisnært innhold.

Martin Henriksen, fraksjonsleder for Ap i utdanningskomiteen på Stortinget, sier til VG at regjeringen har misbrukt sjansen til å fylle lærerstudiet med bedre innhold.

Statistikk fra Studiebarometeret viser at lærerstudenter bruker i snitt 28 og 30 timer på studiene. Snittet for norske studenter er 34,5 timer i uken.

Mer praksis

Henriksen og partikollega Hoda Imad vil at studiet skal bli mer relevant for arbeidet studentene skal inn i etterpå. Henriksen la nylig inn et forslag for Stortinget om å fylle studiet med mer praksisnært innhold.

– Vi ønsker mer praksis, pedagogikk og klasseledelse inn i utdanningene, kompetanse studentene trenger den dagen de skal ut i klasserommet, sier Henriksen til VG.

Praksis kommer for sent

Hoda Imad er selv snart ferdig med lektorstudiet. Hun opplever at på lektorutdanningen kommer praksis og møtet med lærerhverdagen for sent.

Imad utgjør en del av Arbeiderpartiets oppvekstutvalg sammen med blant andre Henriksen.