Forskningsrådet gir millionstøtte til ti studentbedrifter fra NTNU

18 studentgründere får en million hver i støtte fra Forskningsrådet. Ti av dem er fra NTNU.

Gjengen bak Birdsview. F.v.: Olve Sigurd Steen, Dinosshan Thiagarajah, Johan Besse Stamnes, Olav Skogen, Sondre Nærland, Simen Husøy og Sigmund Eggen Holm.

Gjennom ordningen Stud-ent har masterstudenter fra hele landet lagt frem sine idéer for noen av landets fremste investorer og entreprenører. Ordningen ble lansert for fire år siden og har som formål å teste og videreutvikle forretningspotensialet i kunnskapsbaserte idéer som springer ut fra utdanningsinstitusjonene og innovasjonsmiljøene rundt disse.

- Dette betyr at vi kan fortsette jobben mot å levere et ferdig produkt og få testet dette, sier Sondre Nærland i selskapet BirdsView.

Selskapet er ett av de ti som har sitt utspring fra NTNU, og produktet de jobber med handler om å kombinere radar- og droneteknologi for å bedre og tryggere kunne vedlikeholde det norske strømnettet.

De øvrige NTNU-prosjektene som får en million hver er Sensero, Studio Gauntlet, Costail, Combine, Koble.co, Ragnarock Geo, SKIE, Goalkeeper og Drowzee.

- Vi er et lite land, men vi ser at den neste generasjonen entreprenører tenker stort. Det gir god grunn til optimisme. Jeg vil gratulere alle masterstudenter som nå får en unik mulighet til å realisere sine idéer gjennom ordningen. Idémangfoldet blant landets studenter er stort, og gjennomføringsevnen og skaperkraften øker, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.