Finsk pris til «Jenter og teknologi»

- Anerkjennelsen fra Finland motiverer oss enormt i vårt arbeid med å øke mangfoldet av teknologisk kompetanse, sier Karoline Løvall i samarbeidsprosjektet Jenter og teknologi.

Finlands ambassadør Mikael Antell og prosjektleder for Jenter og teknologi, Karoline Løvall under mottakelsen på Finlands ambassade i Oslo.

Jenter og teknologi er et samarbeidsprosjekt mellom NHO, NITO og Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Prosjektet jobber for å øke kvinneandelen i teknologiske fag innenfor tekniske yrkesfag, fagskoler, høyskoler og universiteter. Senteret er lokalisert ved NTNU.

Prosjektet startet i Agder i 2003 og er finansiert av barne- og likestillingsdepartementet. Involvert er også syv universiteter og flere store teknologibedrifter.

- Vi er utrolig stolte over å motta Hän-utmerkelsen. Kampanjen gir likestilling og mangfold viktig internasjonal oppmerksomhet, sier prosjektleder for Jenter og teknologi, Karoline Løvall i ei pressemelding fra NHO.

Ved å gi en slik utmerkelse til enkeltpersoner og grupper, ønsker Finland å markere betydningen av likestilling i manndsominerte utdanninger.

- Verden endrer seg raskt med ny teknologi som utvikles hver dag, og det er helt avgjørende at kvinner er med på å forme denne utviklingen, sier hun.

Jenter og teknologi mottok prisen 13. juni i Finlands ambassade. De får for arbeidet med å øke antallet kvinnelige teknologer.

Mottakerne av inluderingsprisen var også enkeltpersoner og grupper fra blant annet Singapore, Tyskland, Japan og Namibia. Blant temaene de arbeider med er utdanning, minoritetsrettigheter og likestilling.