Kvinner tar snart igjen menn innen høyere utdanning

Andelen av kvinner med master- og doktorgrad som høyeste fullførte utdanningsnivå har økt raskere enn blant menn de siste ti årene.

Doktorpromosjon ved NTNU. Illustrasjonsfoto.

Fortsetter denne trenden, vil kvinner snart være høyere utdannet enn menn, skriver Statistisk sentralbyrå i en kommentar til en statistikk over befolkningens utdanningsnivå.

Utdanningsnivået øker stadig og har aldri vært høyere enn det er i dag. I 2018 hadde 10 prosent av befolkningen 16 år og eldre fullført en lang utdanning på universitets- og høyskolenivå – en økning på 0,3 prosentpoeng fra 2017 til 2018, viser nye tall.

I løpet av de siste ti årene har andelen av befolkningen med utdanning på master- og doktorgradsnivå økt med 3,2 prosentpoeng – fra 6,8 prosent i 2009 til 10 prosent i 2018. Dette utgjør den største prosentvise økningen i perioden sammenlignet med de andre utdanningsnivåene.

En større andel av menn enn kvinner har fullført en utdanning på master- og doktorgradsnivå – 10,6 prosent mot 9,5 prosent i 2018. Til tross for dette øker andelen raskest for kvinner. Fra 2017 til 2018 økte andelen av kvinner med lang universitets- og høyskoleutdanning med 0,4 prosentpoeng, mot 0,2 prosentpoeng for menn.

De siste ti årene har andelen av kvinner med utdanning på master- og doktorgradsnivå økt med 4,2 prosentpoeng, mens det for menn har vært en økning på 2,3 prosentpoeng.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.