Studentboligene i Røverdalen blir forsinket

Samskipnaden har fått på plass alt de trenger for å bygge, men byggingen av de nye studentboligene i Røverdalen starter først tidligst neste høst.

Røverdalen i Gjøvik er i dag kommunal parkeringsplass. Det skal den fortsette å være, og byggingen av kommunalt parkeringshus under de planlagte studentboligene gjør at prosjektet nå blir ytterligere forsinket.

Byggestart for de 228 studentboligene i Røverdalen i Gjøvik er utsatt til tidligst høsten 2020. Årsaken er at Gjøvik kommune nå må legge byggingen av parkeringshuset som skal utgjøre grunnmuren for prosjektet ut på offentlig anbud. Etter å ha gransket lovverket har kommunen kommet frem til at parkeringshuset faller inn under loven om offentlige anskaffelser. Det skriver Oppland Arbeiderblad.

- Med andre ord blir dette en politisk sak som blir tatt opp i kommunestyret til høsten. Jeg synes det er litt kinkig, for disse hyblene er sårt trengte, men vi må gjøre ting riktig, sier Finn-Olav Rolijordet, varaordfører i Gjøvik, til Oppland Arbeiderblad.

Boligene har vært planlagt siden 2016, og skal bygges på det som i dag er en stor parkeringsplass ved Fjellhallen, mer eller mindre midt mellom sentrum av Gjøvik og NTNUs campus. Tomten fikk Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim gratis av kommunen mot at det ble etablert parkeringshus - på kommunenes regning - i de nederste etasjene. Parkeringshuset vil doble områdets parkeringskapasitet.

Prosjektet vil også kraftig bedre boligsituasjonen i byen. Selv om de 228 nye boligene ikke er i nærheten av de 700 nye studentboligene beregninger gjort av kommunen viser at Gjøvik kommer til å trenge frem mot 2022 for å møte studentveksten vil Røverdalen, sammen med private initiativ, i hvert fall bedre situasjonen.

Byggingen har dog blitt utsatt en rekke ganger ettersom samskipnaden har slitt med å finne noen som er i stand til å gjennomføre prosjektet billig nok. Opprinnelig lanserte Stundetsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit) en plan om å bygge 125 boliger. Dette ble senere økt til 250, før de i år fikk tilskudd til 228 boliger.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.