Over 3.000 har fått tilbud om ledige studieplasser

Nesten 8.000 ledige studieplasser har blitt tilbudt 3.357 søkere etter årets hovedopptak.

845 nye søkere kom til da ledige studieplasser skulle fordeles.

Unit – Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning – har gjennom Samordna opptak sendt ut 7.899 tilbud til 3.357 søkere i opptaket til ledige studieplasser etter årets hovedopptak.

Av disse ble 1.885 tilbud gitt til 845 nye søkere, altså søkere som ikke søkte i hovedopptaket.

Etter hovedopptaket er det hvert år noen ledige studieplasser ved de 27 universitetene og høyskolene som er med i det samordnede opptaket.

Fra og med 20. juli kan alle kan søke på de ledige studieplassene. Det er kun studium der det fremdeles er ledige plasser det er mulig å søke på, og opptakene er løpende.

99.319 søkere fikk tilbud om studieplass i årets hovedopptak til høyere utdanning. Det er 1.042 flere enn i fjor. Blant de kvalifiserte søkerne har åtte av ti fått tilbud om studieplass, halvparten av dem på førstevalget.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.