Æ ska byinn å studér, æ

Kav trøndersk og urbant østnorsk blir det mye av når de nye studentene starter studiene ved NTNU i neste uke.

Neste uke er det duket for studiestart og immatrikulering. Skulle det bli regn, kan de nye studentene trøste seg med at dét er ikke første gang.

Det nærmer seg studiestart og unge studenter fra fjern og nær kommer til Trondheim, Ålesund eller Gjøvik for å studere ved landets største universitet. UA ser her på hvem de forventningsfulle og ferske studentene er – i tall.

Hovedbildet er følgende: De er unge, de er litt flere kvinner og en hel haug av dem kommer fra Trøndelag, Oslo og Akershus.

NTNU overbooker

Mange ønsker å studere ved NTNU. Over 16 000 søkere har fått tilbud om studieplass til grunnutdanningene. Per i dag er det cirka 11 300 som har takket ja til plass. Hvor mange av dem som til slutt møter opp, er fortsatt usikkert.

At det spriker slik mellom dem som får tilbud og dem som takker ja, er noe NTNU kalkulerer med. En del av søkerne takker nei til studieplass, eller møter ikke opp. Derfor overbooker universitet ganske mye for å sikre seg at studieplassene fylles opp. Erfaringsmessig er det større sjanse for at det dukker opp flere studenter om flest mulig får tilbud i hovedopptaket, opplyser studieadministrasjonen.

På nåværende tidspunkt er det nesten 9400 søkere som har takket ja til å studere i Trondheim. I Gjøvik er det nesten 1200 som har gjort det samme, og i Ålesund nesten 800. Neste spenningspunkt er altså hvor mange av dem som faktisk møter opp.

Kjønnsfordelinga totalt sett er ganske jevn med 51 prosent kvinner og 49 prosent menn. Men som vi vet, så klumper hvert av kjønnene seg sammen på enkelte studier. Språk, samfunnsvitenskap og helsefag er kvinnedominert. Teknologi- og økonomifagene er mannsdominert.

Trønderne utgjør en stor andel av de nye studentene. Over 3200 studenter har gitt beskjed om at de vil studere ved NTNU. På andreplass kommer Akershus med vel 1200 studenter, deretter følger Oslo med 1039.

Det fylket som avleverer færrest studenter til NTNU, er Finnmark. Bare 72 studenter derfra har takket ja til studieplass.

Sykepleie, sykepleie, sykepleie

Hvis vi ser på de mest populære studiene ved NTNU ut fra antall søkere, er det sykepleie som utmerker seg, både i Trondheim, Gjøvik og Ålesund. Deretter følger økonomi og administrasjon, profesjonsstudiet i psykologi, bachelor i psykologi og medisin, som alle er i Trondheim.

Ikke overraskende er det unge studenter som begynner med studiene i høst. Over 2600 studenter har kanskje vært innom en folkehøyskole eller militæret først. De er 20 år når de inntar campusene. Hakk i hæl følger 19-åringene som i antall utgjør nesten 2500 studenter.

Det er imidlertid aldri for seint å studere, og nesten 730 søkere over 30 år har bekreftet at de vil ta et studium ved NTNU. I aldersgruppa 40 – 49 år har 156 søkere takket ja og 43 er over 50 år.

Sprechen Sie Deutsch?

Heldigvis blir det også noen utenlandske gloser å høre ved studiestart. Totalt 1270 utvekslingsstudenter vil sette sitt preg på campusene fra 64 land. Det er flest tyskere som møter opp, etterfulgt av franskmenn, italienere og spanjoler. Noen tøffinger har reist langt mutters alene. Bare én student kommer fra hvert av disse landene: Albania, Aserbajdsjan, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Egypt, Estland, Etiopia, Hong Kong, Japan, Kosovo, Kypros, Latvia, Makedonia, Nepal, Niger, Romania, Slovenia, Sri Lanka, Syria, Venezuela og Jemen.

De aller fleste kommer til å studere i Trondheim. Gjøvik tar imot 36 og Ålesund 18 av de innreisende utvekslingsstudentene.

Det mest internasjonale fakultetet er Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk med over 450 nye utvekslingsstudenter. Deretter er det Fakultet for ingeniørvitenskap og Fakultet for økonomi som tar imot flest internasjonale studenter.

I kommende uke er det studiestart. På mandag er det immatrikulering i Trondheim, og i Gjøvik og Ålesund på tirsdag. Det er ingen grunn til å bli overtroisk når det i Trondheim ser det ut til at det vil bli mye regn denne dagen. Svært mange av de nye studentene har ei minneverdig studietid foran seg.