- Må det være så mange turer i marka?

De utenlandske studentene møter kaldt klima, norsk festkultur og fotturer når de skal studere ved NTNU.

Julia Sanson og Andrea Palomares er fra Spania, og skal studere i ett år ved NTNU. Palomares har allerede fått føle på kroppen at Norge er et land for friluftsliv.

1.270 utvekslingsstudenter fra hele verden kommer til NTNU i disse dager.

Noen av dem har allerede vært her et par uker, for å gå på norsk språkkurs før undervisningen starter.

Kurset varer i tre uker, og er temmelig intenst, forteller Julia Samson fra Spania i løpet av en kjapp lunsjpause. Hun skal studere i ett år ved lærerutdanningen ved NTNU.

– Jeg er nysgjerrig på Norge, og liker naturen og klimaet. Det var nok en viktig årsak til at jeg ønsket meg hit, sier Samson.

Les mer om både de norske og utenlandske nykommerne ved NTNU her.

Fotturenes land

Ved siden av henne sitter Andrea Palomares, også fra Spania, som skal studere bioteknologi.

– Vi får tilbud om aktiviteter for å bli kjent - først og fremst turer i marka. Jeg tror det har blitt arrangert fem fotturer så langt, forteller Palomares.

Hun syns det er litt i overkant, siden hun ikke er et utpreget friluftsmenneske. Hun kunne godt tenke seg flere kulturelle tilbud.

– Museer og utstillinger - det hadde vært fint, foreslår hun.

Kulde - en glede eller ei

De har slått seg ned sammen med nok en spansk statsborger, José Ruiz. Han valgte faktisk Norge som studiested på grunn av - hold deg fast - kulden.

– Jeg liker det kalde klimaet her i Norge, vinter er supert, sier Ruiz, som foreløpig bare har opplevd snø tre ganger i sitt liv.

Indiske Abhilash Anand blander seg inn i samtalen. Han er masterstudent ved Institutt for maskinteknikk og produksjon, og har dermed allerede opplevd norsk vinter. Han deler ikke Ruiz` begeistring.

– Jeg opplevde snø for første gang i fjor vinter. Jeg skjønte ikke at det var glatt under snøen, og falt og ødela telefonen min. Etterhvert fikk jeg høre at jeg måtte gå som en pingvin, og etter at jeg begynte med det, gikk det mye bedre, forteller Anand.

Han synes vinteren var deprimerende.

– Derfor dro jeg hjem til India i desember, og var der i 20 dager. Da jeg kom til Norge igjen i januar, trodde jeg vinteren snart var over. Men det snødde jo helt til april! forteller Anand, og tilføyer at han liker Norge om sommeren.

Underlig festkultur

De tre studentene fra Spania håper å få mange nye venner i løpet av utvekslingsåret, i tillegg til å lære mye nytt.

– Det å treffe nye mennesker og få venner er viktig for meg, sier Julia Samson, og sier hun gjerne vil delta på studentfester og arrangementer.

Men den norske festkulturen er litt forskjellig fra den spanske.

– Dere drikker hjemme hos hverandre! Det er veldig rart for oss. Vi går på disko, og drikker ute i gata først, forteller Andrea Palomares.

Indiske Anand deler gjerne sine erfaringer med norsk drikkekultur.

– Jeg hadde jo hørt på forhånd at nordmenn tør veldig opp når de drikker. Og det stemmer. Noen virker litt redde for å snakke engelsk når de er edru, mens de slår helt om og blir veldig snakkesalige på fest! Da snakker de med meg som om de har kjent meg i mange år. Men når jeg treffer dem på skolen etterpå, er de like stille igjen, smiler Anand.

Fra kvinneuniversitet til NTNU

Utenfor hovedbygningen på Gløshaugen rusler Shen Yuyan rundt sammen med sin mor. Yuyan er utvekslingsstudent, hun studerer kommunikasjon og media i Sør-Korea og skal tilbringe ett semester ved NTNU.

– Først var jeg litt skeptisk til å reise til teknologiuniversitetet NTNU – jeg tenkte at teknologi ikke var noe for meg! Men nå har jeg heldigvis fått mulighet til å velge humanistiske fag, blant annet norsk historie. Og kjønnsstudier, noe jeg er jeg svært opptatt av, sier Yuyan, som studerer ved EWHA Womans university i Sør-Korea, et universitet med bare kvinner.

– For at flere kvinner skulle ta høyere utdannelse, ble det etablert et lite kvinneuniversitet. EWHA har nå vokst til å bli et stort universitet, sier Yuyan.

Bekymret for nattevåk

Yuyan er født og oppvokst i Kina, og reiste til Sør-Korea for å studere. Nå har altså ferden gått videre helt til Trondheim.

– Jeg håper å bli kjent med studenter både fra Norge og andre land, og vil gjerne være med på studentfestene, sier hun.

Yuyan forteller at hun ikke drikker alkohol, men heller går for en coca-cola. Men hun har fått vite at festene varer til klokken 2 om natten, og er bekymret for hvordan hun skal holde ut så lenge.

– Å, man trenger ikke være der helt til klokken 2? Aha! responderer hun lettet på journalistens oppklaring av saken.

Litt kjennskap til norsk festkultur har hun forresten fra før- hun har sett alle episoder av tv-serien Skam.

Utvekslingsstudenter til NTNU høsten 2019

• 1.270 nye utvekslingsstudenter kommer nå til NTNU
  • Flest kommer fra Tyskland, i alt 353 studenter
  • I tillegg kommer mange fra Frankrike, Italia, Spania og Nederland
  • 454 av studentene skal studere ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk
  • 214 studerer ved Fakultet for ingeniørvitenskap
  • 163 tas opp ved Fakultet for økonomi
Julia Sanson, Felix Rittel, Andrea Palomares, Anna Schaal, José Rui, Abhilash Anand. Utvekslingsstudenter.

Utvekslingsstudenter til NTNU høsten 2019

• 1.270 nye utvekslingsstudenter kommer nå til NTNU