NTNU-student vant en tur til NASA

- Jeg holdt på å grine da jeg fant ut at jeg hadde vunnet, sier Maria Furmyr, som nå håper å få treffe noen av astronautene under oppholdet i oktober.

Maria Furmyr er elektroingeniør ved Institutt for IKT og realfag i Ålesund. 23-åringen meldte seg på en konkurranse i regi av Jenter og teknologi, der oppgaven var å svare på følgende spørsmål:

«Hvilken samfunnsutfordring vil du løse med teknologi, og hvordan går du frem?»

Deltakerne skulle svare på dette ved å sende inn en video på maksimum ett minutt.

Studenten forteller i ei pressemelding at universet alltid har interessert henne, så dette ville hun være med på. Hun valgte å lage en film om sosial angst, og hvordan VR (virtuell virkelighet) kan hjelpe folk til å trene på situasjoner i en virtuell verden. Da kan de øve først og så takle situasjoner bedre når de oppstår på ordentlig.

Ifølge pressemeldinga fra NHO og NTNU i Ålesund er konkurransen et samarbeidsprosjekt mellom NHO, NITO og Nasjonalt senter for teknologiutdanning. Det overordnede målet er å få flere jenter til å velge teknologiutdanning.

Nå er det bare å pakke kofferten snart. Den 18. oktober reiser Furmyr og fem andre kvinnelige studenter fra Norge til NASAs Johnson Space Center i Houston, Texas. Der skal de møte verdens fremste romteknologer og delta på demonstrasjoner og foredrag.

Seinere i høst deltar Maria Furmyr på norgesturnéen «Jenter og teknologi». Der skal vinnerne holde foredrag for jenter i ungdomsskolealder.