Krever fast stilling for populær foreleser

100 studenter ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap har signert et opprop for å beholde Barbara Krawcowicz.

Mona S. Mehus og Eivind Rindal har stått i spissen for underskriftskampanjen for å beholde Barbara Krawcowicz.

Krawcowicz er inne i sitt tredje år som postdoktor ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap (IFR). Kontrakten hennes går ut våren 2020. Dette har opprørt studentene hennes.

– Hun er kjempeflink til å se studentene og til å legge opp undervisningen slik at de ferske studentene kan følge med. Barbara bør få fast stilling ved IFR, sier Eivind Rindal, som er en av ildsjelene bak oppropet.

Oppropet, der 100 studenter krever fast stilling for Barbara Krawcowicz, ble overlevert til administrasjonen ved Det humanistiske fakultet (HF-fakultetet) tirsdag.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Kvinneperspektiv

Rindal sier Krawcowicz har gjort endringer i to emner, der det ene tidligere har vært et vanskelig fag for mange av studentene.

– Nå har hun klart å snu hele emnet, og har fått masse positive tilbakemeldinger fra studentene. Hun har også hatt et helt nytt emne om kvinneperspektivet i jødedommen - hun forholder seg til de moderne strømningene innen faget, det er vi studenter også opptatt av, sier Rindal.

Skjev kjønnsbalanse

– Er du optimistisk til å få beholde henne?

– HF har ikke så mye penger, og situasjonen er utfordrende. Men det vil være en stor styrke og berikelse for rekrutteringen av studenter til IFR, å beholde Barbara. Dette er en stor mulighet for HF- nå må de satse på framtiden, sier Rindal.

I brevet som overleveres HF-fakultetet står det blant annet at Krawcowicz har bidratt til at flere studenter som ellers ville ha droppet ut, har valgt å gå videre med faget.

Krawcowicz har dessuten hatt kritiske perspektiver på kjønn, og dette er særlig positivt på et institutt som med rette har høstet mye kritikk for å ha hatt en skjev kjønnsbalanse, skriver studentene.

LES OGSÅ: Slik skal instituttet få flere kvinnelige filosofer

Skal lyse ut stilling

Anne Kristine Børresen, dekan ved Det humanistiske fakultet, har mottatt brevet fra studentene.

- Engasjerte studenter er gull verdt, og det er svært hyggelig å se at de setter så stor pris på læreren sin, sier Børresen.

- Er det økonomi til å beholde Krawcowicz?

– Vi har ikke for vane å tilsette medarbeidere på bakgrunn av underskriftskampanjer, men vi er i ferd med å lyse ut en stilling i religionsvitenskap. Den håper jeg at vi får mange og gode søkere til.

– Krawcowicz har bidratt til at flere studenter har unngått å droppe ut av studet - hvor viktig er det for NTNU?

– På HF har vi mange engasjerte medarbeidere som bryr seg om og inspirerer studentene. Det gir det aller beste utgangspunktet for læring og for at flest mulig fullfører det studiet de har begynt på. Og nettopp dét er et av de viktigste oppdragene vi har på universitetet, sier hun.

Ønsker flere kvinner

– Er det spesielt viktig å beholde en kvinnelig foreleser?

– På Institutt for filosofi og religionsvitenskap er kjønnsbalansen skjev og vi ønsker oss derfor flere kvinnelige medarbeidere der, bekrefter Børresen.

LES OGSÅ: Studenter aksjonerte mot mannsdominans

Barbara Krawcowicz skriver i en mail til Universitetsavisa at hun er dypt rørt over brevet fra studentene og underskriftene. Hun ser på brevet som en forpliktelse til å fortsette å gjøre jobben sin så godt hun kan.