Studentene vil bo campusnært

Snaut en av tre spurte studenter sier at beliggenhet på eller nært campus er det som bør legges mest vekt på ved bygging av nye studentboliger.

Samskipnaden ønsker å bygge høyblokk på Gløshaugen, og skal en tro resultatet av spørreundersøkelsen de har bestilt er det å bo campusnært det viktigste for studentene også.

27 prosent av studentene i Trondheim, Gjøvik og Ålesund mener nærhet til campus er det som bør vektlegges når samskipnaden skal bygge nye studentboliger.

Det kommer frem i en undersøkelse gjennomført av TNAnalyse på oppdrag fra Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålseund og Trondheim.

Der har de spurt 3149 studenter om blant annet hva de ønsker seg i nye studentboliger. Det nest viktigste for studentene er at boligene ligger nært Midtbyen, mens god kollektivdekning kommer inn på en tredjeplass.

Det som virker til å være minst interessant er nærhet til treningssentre og servicefunksjoner, samt størrelsen på boligene.

LES OGSÅ: Sit vil bygge høyblokk på Gløshaugen

LES OGSÅ: - Vi vil ikke bo så sentralt på campus

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.