Kandidatundersøkelse:

Ni av ti NTNUere i jobb seks måneder etter endte studier

Over halvparten av de uteksaminerte fra NTNU har landet jobben allerede før eksamensblekket er tørt. I løpet av seks måneder er ni av ti i jobb.

Seks av ti NTNUere får arbeidskontrakten før vitnemålet.

NTNU har kartlagt hvordan det står til med rundt 7000 personer som ble uteksaminert fra 2016 til 2018. Undersøkelsen viser at 60 prosent av studentene har jobb før de i det hele tatt rekker å få siste utbetaling fra Lånekassen, mens 80 prosent har landet en jobb i løpet av fire måneder etter endte studier. Enda ti prosent klarer å få seg en jobb før et halvår er gått.

- Dette er den største undersøkelsen vi har gjennomført blant våre uteksaminerte kandidater så langt, og kunnskapen vi får gjennom svarene vil vi bruke i arbeidet med studiekvalitet og utvikling av våre studieprogram, sier Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning ved NTNU i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også at arbeidsledigheten blant kandidatene er på nivå med landet forøvrig - omtrent tre prosent. I pressemeldingen trekker NTNU dog frem at to fakulteter har høyere arbeidsledighet enn andre - Det humanistiske fakultet med syv prosent og Fakultet for naturvitenskap med seks prosent.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Ti prosent anser seg som underkvalifiserte

I tillegg til å undersøke om de kloke hodene fra NTNU faktisk kommer seg ut i lønnet arbeid etter endte studier spør de i undersøkelsen også om hvilke typer jobber det er, og hvor relevant utdanningen oppfattes i jobben.

65 prosent av kandidatene oppgir at utdanningen de har tatt er etterspurt på arbeidsmarkedet og 80 prosent sier kompetansen de har fått gjennom utdanningen er viktig i arbeidslivet. Snaut 80 prosent mener også at jobbmulighetene de har samsvarer med forventningene de hadde under studiet.

- Vi jobber kontinuerlig med studiekvalitet og derfor er det meget gledelig å lese at så mange av våre kandidater mener de er utstyrt med rett kompetanse, er ettertraktede i arbeidsmarkedet og får de jobbmulighetene som de forventer under studietiden, sier prorektoren i pressemeldingen.

Interessant er det også å merke seg at 20 prosent av de tidligere NTNU-studentene anser seg selv som overkvalifiserte for jobben de har, mens ti prosent anser seg selv som underkvalifiserte.

Undersøkelsen viser også at fire av ti kandidater havner i offentlig sektor. Geografisk jobber 25 prosent av kandidatene som ble spurt i Oslo, mens 38 prosent jobber i Trøndelag. Det er også de to eneste fylkene som opplever at det kommer flere tidligere studenter fra NTNU enn det begynte studenter på NTNU.

Ønsker tettere bånd til arbeidslivet

I undersøkelsen har NTNU også invitert kandidatene til å komme med innspill til hvordan utdanningen bedre kan forberede dem på arbeidslivet. Mer praktisk undervisning, mer praksis og flere gjesteundervisere fra arbeidslivet er blant svarene som trekkes frem.

- Det er tilbakemeldinger som dette som er kjerneårsaken til at vi gjennomfører en så omfattende undersøkelse. Å identifisere forbedringspunkter som tettere kobling mellom arbeidsliv og studier er et opplagt oppfølgingspunkt i det videre arbeidet med funnene i undersøkelsen, sier Kjeldstad i pressemeldingen.