Oslomet får tilby enda en siv.ing.-utdanning

Det blir nå mulig å bli sivilingeniør på masterstudiet i energi og miljø i bygg.

Universitetet tilbyr allerede sivilingeniørtittel til kandidatene på bygg- og konstruksjonsteknikk. Nå følger energi og miljø i bygg etter.
– Vi har gjort dette etter et sterkt ønske fra bachelorstudenter som ønsker sivilingeniørtittel uten å måtte dra til NTNU, sier studieleder Heidi Liavåg i ei pressemelding fra Oslomet.

Fagsammensetningen og opptakskravene er nylig tilpasset kravene til tittelen sivilingeniør.

– Sivilingeniørtittelen gir ytterligere motivasjon til å søke på masterstudiet, og er et incentiv til å fortsette på master etter bachelor, sier Jonathan Lundblad, leder for ingeniørstudentenes organisasjon ved OsloMet, Oslo Tekniker Samfund.

Kravene til fagsammensetning spisset for å få tittelen sivilingeniør, i tillegg til å bli masterkandidat.

Som tidligere kreves det minst 25 studiepoeng i matematikk, og minst 5 studiepoeng i statistikk.

I tillegg kreves det nå minst 7,5 studiepoeng i fysikk, og til sammen minst 20 studiepoeng ingeniørfag i termodynamikk, strømningsteknikk, varmetransport, varme- og kjøleteknikk, VVS, energiteknikk, automatisering, byggeteknikk, bygningsfysikk eller inneklima, opplyser Oslomet.

Fra før kan Oslomet gi sivilingeniørtittel til kandidater på masterstudiet i bygg- og konstruksjonsteknikk.