Ønsker egne kvoter for samiske studenter

Sametinget har vedtatt at flere studier bør innføre kvoter for søkere med samisk bakgrunn. NTNU, Nord universitet og Universitetet i Oslo er aktuelle universitetet.

Sametinget vil at det skal bli innført egne kvoter for studenter med samisk bakgrunn for blant annet NTNU. Bildet er tatt da samenes flagg ble heist ved Hovedbygget 6. februar i år.

Sametinget har vedtatt å jobbe for at flere universiteter skal innføre kvoter for søkere med samisk bakgrunn. De trekker spesielt fram NTNU, Nord universitet og UiO, skriver Forskerforum.

I sakspapirene står det at det er stort behov for fagfolk med samisk språk-, kultur- og samfunnskompetanse på flere samfunnsområder, særlig lærere i barnehage og grunnopplæring, og helse- og sosialfagarbeidere.

«Fortsatt mangel på fagfolk i disse sektorene vil ha utstrakte negative konsekvenser for vårt samfunn i tiden som kommer», står det i forslaget til vedtak. Et eksempel er at hvis færre får grunnutdanning på samisk vil det bli færre som behersker samisk i akademia, slik at samiske fag svekkes.

Høsten 2019 var det bare 20 studenter som begynte på de samiske lærerutdanningene, og Sametinget viser til at rekrutteringsvanskene skyldes at det er få elever som både har samisk som førstespråk og tar studiespesialisering på videregående.