Jenteprosjektet Ada på bedriftsbesøk

150 kvinnelige førsteårsstudenter fra NTNU er i Oslo på bedriftsbesøk. Distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland møtte gjengen.

Prosjektleder Line Berg, student Alis Wilson Wiken, minister Linda Hofstad Helleland og student Marie Kjellstrøm Thorkildsen besøkte bedriften finn.no i Oslo.

150 førsteårsstudenter er på 3-dagers tur til Oslo fra 10.-12. februar. Der besøker de 24 IKT-bedrifter.

De har også tatt med seg fire 3.klassinger fra videregående skoler i Karasjok, Lyndal og Bergen på osloturen.

Studentene kommer fra teknologistudier som datateknologi, kommunikasjonsteknologi, informatikk, kybernetikk og robotikk, og elektronisk systemdesign og innovasjon ved NTNU. Det er Jenteprosjektet Ada som står bak turen, og de har gjort avtaler med 24 ledende bedrifter i teknologibransjen.

– Evaluering fra i fjor viser at 99% av de studentene som blir med til Oslo er mere motiverte til studiene når de kommer hjem igjen. I år har vi også «krydret» med et eget LinkedIn-kurs i forkant av at vi drar til Oslo, sier Line Berg, prosjektleder for Jenteprosjektet Ada.

Ada-prosjektet i Oslo