7500 studenter på utveksling til utlandet i 2019

Ved NTNU dro hver femte student på utveksling i løpet av studiene. Nasjonalt tok flere studenter enn noen gang studieopphold i utlandet.

Hvor skal du? Målt i absolutte tall dro flest NTNU-studenter på utenlandsopphold i fjor.

I 2019 reiste flere norske studenter på utveksling enn noen gang før, men det er forskjeller på hvor mange studenter universitetene og høyskolene sender ut.

Norges handelshøyskole i Bergen topper listen over andelen uteksaminerte studenter som har vært på utveksling. I 2019 hadde 60 prosent av studentene hatt et utvekslingsopphold i løpet av studiene, ifølge tall fra Kunnskapsdepartementet.

Nederst på listen ligger NLA Høgskolen og Nord universitet, med en andel på 4 prosent.

NTNU i Trondheim var med 1.490 studenter den skolen som sendte tallmessig flest studenter på utveksling i fjor. 20 prosent av de uteksaminerte studentene ved NTNU hadde hatt et utvekslingsopphold i løpet av studiene.

Strukturelle utfordringer

Norsk studentorganisasjon mener at det er strukturelle utfordringer som hindrer studentene i å dra på utveksling.

– Utveksling bryter ned barrierer og styrker samhold på tvers av landegrenser. Dette er helt nødvendig for å svare på de utfordringene verden står overfor i dag. Institusjonene bør derfor innføre aktiv avmelding som gjør at de som faktisk ønsker å dra på utveksling får muligheten til det, sier leder av Norsk studentorganisasjon Marte Øien til NTB.

Asheim krever forbedring

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) mener universitetene og høyskolene må forbedre utvekslingstilbudet.

– Det blir for dumt at hvor du studerer avgjør om du drar på utveksling eller ikke. Universitetene og høyskolene må bli flinkere til å gi informasjon om utenlandsopphold og gjøre det enklere for studenter å ta valget om å reise ut, sier Asheim i en pressemelding.

Australia er den mest populære utvekslingsdestinasjonen blant norske studenter.