370 emner endres til bestått/ikke-bestått

NTNU har besluttet å endre 370 emner hvor det avlegges eksamen denne våren fra bokstavkarakter til enten bestått eller ikke bestått.

I 370 emner blir det ikke bokstavkarakterer, ifølge Berit Kjeldstad.

Dette opplyser prorektor for utdanning Berit Kjeldstad til UA fredag formiddag.

Totalt avlegges det eksamen i 1730 emner denne våren.

I tillegg kommer 13 emner hvor det er besluttet utsatt eksamen til høsten.

Frykter juks

Det er ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE) det er flest emner som er gjort om til bestått eller ikke bestått. Her blir dette benyttet i 194 emner.

IE-dekan Ingrid Schjølberg sier de har valgt å gå vekk fra bokstavkarakterer i cirka fire av fem emner.

- Vi har vurdert det slik at det er mest hensiktsmessig for våre studenter og våre ansatte i mange emner. Vi har en rekke veldig store emner og mange tusen studenter. Det er vanskelig å få laget en eksamen som er rettferdig og vanskelig å forhindre juks på de store emnene, sier dekanen.

Juks er en større risiko enn normalt, mener Schjølberg.

- Det er helt umulig å unngå, men vi ønsker å legge opp til at det skal bli individuelle besvarelser. Det blir kanskje lettere å jukse nå enn det har vært tidligere. Vi må tenke på en annen måte når vi legger opp eksamen. Verden er i en eksepsjonell situasjon nå, så vi må være pragmatiske, sier dekanen.

Muntlig eksamen for små kull

Hun forteller at de emnene som fortsatt skal ha bokstavkarakter er emner der det er kull med under 20 studenter, og derfor praktisk gjennomførbart med muntlig eksamen over video. Emner der det allerede har vært innleveringsoppgaver med karakter som inngår i totalkarakteren skal også beholde bokstavkarakter.

- Vurderingen og beslutningen er gjort etter god dialog med studentrepresentantene våre. De aller fleste har ønsket bestått eller ikke bestått, sier Schjølberg.

Slik er fordelingen av emner hvor det endres fra bokstavkarakter til bestått eller ikke bestått:

Det humanistiske fakultet (HF): 13 emner
Fakultet for ingeniørvitenskap (IV): 84 emner
Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk: 194 emner
Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH): 6 emner
Fakultet for økonomi (ØK): 13 emner
Fakultet for naturvitenskap (NV): 52 emner
Fakultet for arkitektur og design (AD): 5 emner
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU): 3 emner

NTNU opplyser på intranettet Innsida at faglærere oppfordres til å gi sine studenter direkte beskjed om endret vurderingsform gjennom en melding i Blackboard eller annet emnerom som benyttes i emnet.

Oppdatert informasjon om vurderingsform vil også ligge øverst i emnebeskrivelsen. Endret vurderingsform blir nå lagt ut fortløpende og alle emnebeskrivelser skal være oppdatert innen 14. april.

LES OGSÅ: We don't want letters as grading

Les alle UAs saker om koronaviruset her.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.