Her er studentene tilbake på lesesalen

Mandag 18. mai åpnet NTNU for at bachelorstudenter skulle få komme tilbake til utvalgte lesesaler.

Det var ikke akkurat kamp om plassene på lesesalene mandag, til tross for at det var første mulighet på ti uker.

Ti uker etter at NTNU stengte campusene med umiddelbar virkning kan universitetets bachelorstudenter nå igjen ta i bruk lesesalene.

En av de som mandag hadde dristet seg ned til Gløshaugen for å bruke de nyåpnede lesesalene er informatikk-student Tomine Holgersen Dale.

- Det er mye lettere å konsentrere seg her enn hjemme i kollektivet. Der ble det hyppigere pauser enn hva det blir her, forteller hun.

- Det gjorde det vel heller ikke lettere at du bor i et kollektiv og har andre folk rundt deg hele tiden?

- Jo, det hadde vært verre om jeg bodde alene. Jeg satt mye i fellesarealene i kollektivet, og der satt jo også de andre studentene som var i samme situasjon og jobbet. Det gjør noe med motivasjonen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Dataeksperter med opprop mot Smittestopp

Kjeldstad: - Veldig glad

I Trondheim ble det åpnet 57 lesesaler med til sammen drøyt 600 plasser mandag. Tirsdag åpnet NTNU i Gjøvik to lesesaler med totalt 65 lesesalsplasser og i Ålesund ble biblioteket åpnet slik at 43 av lesesalsplassene der kunne benyttes.

Tirsdag åpnet også bibliotekene i Trondheim noen av sine leseplasser.

- Jeg er veldig glad for at vi har muligheten til å gradvis åpne opp igjen slik at studenter som har behov for en lesesalplass kan reservere seg det, sier prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad.

Ekstra tiltak

For at NTNU skal ha kontroll med hvor mange som er på lesesalene må studenter som ønsker plass reservere på forhånd. Det er også begrenset åpningstid på lesesalene.

- Regjeringen ønsker at vi skal gi studentene så gode arbeidsvilkår som mulig, og lesesaler er en av de tilbudene vi kunne rigge til innenfor retningslinjene, fortsetter Kjeldstad.

Hun legger til at NTNU forventer at studentene som benytter seg av lesesalplassene nå tar det obligatoriske smittekurset som NTNU har lagt ut.

- Gjenåpningen er basert på tillit.

Blant de andre tiltakene som ble observert mandag kan det blant annet nevnes at annenhver leseplass var merket med sperrebånd, at flesteparten av toalettene var stengt for å frigjøre ressurser til ekstra vask av de som var åpne og at det var satt ut hånddesinfeksjonsmiddel og servietter ved inngangen til lesesalene.

Korona lesesal
Toalett korona