Nå kan du skaffe deg en bit av Samfundets gamle takduk

Studentersamfundet har startet innsamlingsaksjon for å erstatte takduken som nylig falt ned i Storsalen. De som bidrar med mest penger kan stikke av med en bit av den symbolske duken.

NAKENT: Taket i Storsalen er kjent for å være mer fargesprakende enn dette. I juli kommer et tysk firma og henger opp den nye duken.

Like før påske falt den rødgule takduken som har hengt i taket på Storsalen siden Samfundet-bygningen åpnet i 1929, ned. Nylig påtroppet leder av Samfundet, Karen Mjør, forteller at duken har vært moden for utskiftning lenge, men planen var først å bytte den ut om noen år.

– Prosessen var allerede heldigvis i gang, men ingen av oss hadde trodd den ville falle før vi fikk byttet den ut. Vi måtte dermed plutselig framskynde prosessen betraktelig, og da var det litt flaks at vi allerede hadde begynt å planlegge.

- Kan vi få en bit?

Mjør forteller at det tok ikke lang tid fra duken falt ned til at henvendelsene begynte å komme inn.

– Vi fikk en del spørsmål fra både nåværende og tidligere medlemmer om vi kunne være så snille å sende dem en bit av duken, og at de var villige til å betale for det. Da tenkte vi at det ville bli mest rettferdig hvis alle får muligheten til å delta.

Nå for tiden foregår det en innsamlingsaksjon blant Samfundets medlemmer for å erstatte takduken, og de mest gavmilde vil få en liten premie i retur.

– Det er flere måter vi kunne løst det på, men vi endte opp med å forme det som en innsamlingsaksjon hvor pengene skal gå til betaling av ny duk, og de som betaler mest får en bit av den gamle, forteller Mjør, og presiserer at de ikke selger duken eller auksjonerer den bort, men gir en bit i gave til de som bidrar mest i innsamlingsaksjonen.

Mange forskjellige bud

Mjør sier pengene kommer godt med, men at det kun blir et bidrag til å erstatte takduken.

– Den nye duken vil koste oss 3 millioner kroner, og jeg kan slå fast her og nå at så mye får vi ikke inn på denne aksjonen. Det har likevel vært mye engasjement rundt det blant medlemmene. Jeg vet det er flere gjenger på Samfundet som har gått sammen om å samle inn penger. Det er på nippet til å bli en konkurranse om hvem som kan samle inn mest.

Tallet over bidrag som kommer inn endrer seg fortløpende. Foreløpig er det høyeste budet på 5000 kroner, men Mjør forsikrer om at de fleste budene er mye lavere enn som så.

– Det minste beløpet så langt er 1 krone, så jeg kan ikke love at slike summer garanterer en bit, sier hun og ler.

Duken på veggen

Styret har nylig gjennomført en dugnad for å skjære opp duken i biter og ramme de inn. De har regnet ut hvilke beløp som så langt kvalifiserer seg til å sikre seg en bit, og holder medlemmene underrettet om tallene på Facebook. Mjør både håper og tror at personene som mottar et stykke av duken behandler den med den respekten den fortjener.

– Jeg håper jo at duken får praktplassen i stuene rundt om i landet. Vi opplever at Samfundet-bygningen er noe mange nåværende og tidligere trondheimsstudenter har et sterkt forhold til, og jeg håper vi kan spre en bit av huset med dets historie rundt til de norske hjem. Jeg skal absolutt bli med i aksjonen selv.

Symbolsk for Samfundet

Den nye duken er allerede bestilt, og i juli vil et tysk firma besøke Samfundet for å henge den opp. Hvilket design erstatteren skal ha, var ikke spesielt vanskelig å bestemme, ifølge Mjør.

– Duken skal se mest mulig lik ut som den gamle. Bygget er jo vernet, og vi har fått tillatelse av byantikvaren til å bytte den ut med en ny. Samtidig så ønsker vi selv å beholde det samme utseendet.

Hun slår fast at det tradisjonelle sirkus-designet på mange måter er symbolsk for Storsalen og at de ønsker å bevare det. Mjør sier medlemmene fortsatt kan vente seg noe flunkende nytt.

– 90 år gjør noe med utseendet, så den nye duken kommer nok til å se litt friskere ut enn den forrige gjorde før den falt ned.

Ville valgt seg 17. mai 1945

Storsalen har vært en sentral del av studenttilværelsen i Trondheim i snart 100 år, og den falne duken har hengt der gjennom mange historiske perioder. Om Samfundslederen kunne reise tilbake i tid og oppleve Storsalen på et historisk tidspunkt, så er hun ikke i tvil om hva hun ville oppleve.

– I min festtale på årets 17. mai så nevnte jeg jo at det har vært en spesiell feiring av nasjonaldagen i år, men den var jo enda mer spesiell for 75 år siden. Jeg ville nok dratt tilbake til 17. mai-feiringen på Samfundet i 1945, siden den har en spesiell historie her på Samfundet.

Mjør forteller at ifølge historiske kilder så hadde tyskerne tatt over bygningen og Storsalen hadde blitt brukt til sirkussal. Salen var blant annet brukt til å huse ponnier.

– Allerede 8. mai 1945 tok studentene bygget tilbake, og brukte kun ni dager på å spa ut både ponnimøkk og nazister, og gjøre klar til grunnlovsfeiring. Der skulle jeg gjerne ha vært og opplevd det med egne øyne, forteller Mjør.

Innsamlingsaksjonen for ny duk avsluttes søndag 31. mai ved midnatt.

Andre saker fra Samfundet

Eivind vil ha slutt på kjent Samfundet-tradisjon

Ungdommens klimatoppmøte på Samfundet

Samfundet var grunnen til at han flyttet til Trondheim

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram

VIL SELV DELTA: Leder av Samfundet, Karen Mjør, håper dukbitene får praktplassen i stuene hvor de ender opp. Hun skal selv gi et bidrag og håper på å sikre seg et stykke.
FORSKJELLIG KVALITET: Den falne duken er såpass gammel at det er ikke alle deler som egner seg til å gis bort. Delene i bakgrunnen må mest sannsynlig kastes.