Utenlandsstudenter får lån selv om de må være hjemme

Utenlandsstudenter får lån og stipend neste semester selv om de ikke kan starte utenlandsstudiene med en gang, ifølge forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim.

Henrik Asheim.

Mange av utenlandsstudentene har vært nødt til å reise hjem til Norge. Og strenge reiseforbud kan hindre dem fra å reise til studielandet også til høsten.

–Nå viderefører vi unntaket fra regelverket for å få utdanningsstøtte for disse studentene, slik at de kan planlegge for å fortsette studiene sine selv om vi ikke vet hvordan koronasituasjonen vil utvikle seg til høsten, sier Henrik Asheim i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Les også: Studenter klarer ikke å betale husleien.

Får lån selv om de er hjemme

Reglene innebærer at utenlandsstudentene får rett til lån og stipend uavhengig av om de reiser til studiested eller skole ved semesterstart. Rett til lån og stipend for studier i utlandet krever vanligvis at man fysisk befinner seg på et lærested i utlandet.

Trolig vil mange studiesteder i utlandet gjøre tilpasninger slik at de norske studentene kan følge undervisningen digitalt, ifølge pressemeldingen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Viktig sak for ANSA

President Hanna Flood i ANSA, organisasjonen for norske studenter i utlandet, er glad for dette.

– Dette har vært en viktig sak for ANSA fordi studentene trenger forutsigbarhet. Vi er glade for at de som har ventet med å takke ja til studieplasser nå har muligheten til å gjøre det med Lånekassen i ryggen, sier Flood i pressemeldingen.

Forslagene til endringer i studiestøtten skal ut på høring før sommeren, for åsikre at endringene er på plass før semesterstart.