Sykepleierutdanningen i Gjøvik får ingen nye studieplasser

Årsaken er at Sykehuset Innlandet ikke hadde kapasitet til flere praksisplasser.

Heidi Viflad er instituttleder ved Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Gjøvik

Det skriver Oppland Arbeiderblad (krever innlogging).

Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU fikk tildelt nye studieplasser. Men studieplassene innen sykepleie vil bli fordelt mellom campusene Trondheim og Ålesund.

Les også: NTNU får nesten 500 nye studieplasser.

Mangel på praksisplasser

Heidi Vifladt, instituttleder ved Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Gjøvik, sier mangel på praksisplasser er årsaken.

– Sykehuset Innlandet ga beskjed om at de ikke har kapasitet til flere praksisplasser for sykepleiestudenter, sier Vifladt til OA.

Hadde Sykehuset Innlandet sagt ja, ville også NTNU sagt ja, ifølge Vifladt.

700 sykepleiestudenter

Til sammen vil det være 700 sykepleiestudenter i Gjøvik fra høsten. Vifladt påpeker at 50 prosent av studietiden er praksis, og at helseforetaket ikke har kapasitet til flere.