«Lydrik(k)» får prisen for utdanningskvalitet 2020

NTNU får Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2020 for tiltaket «Lydrik(k) - et flerfaglig samarbeid mellom universitet og ungdomsskole».

Prosjektperioden ble avsluttet med en konsert på Dokkhuset, der studentene framførte sangene de hadde laget.

- Gratulerer så mye til NTNU med en viktig pris. Selv om juryen tok avgjørelsen før koronatiltakene trådte i kraft er det jo veldig passende at prisen i år går til arbeid med kvalitet i lærerutdanningene. Vinnerprosjektet gir lærerstudenter mulighet til å utforske grenser, risiko og egen komfortsone, noe jeg vet mange lærere i skolen har måttet gjøre de siste månedene, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim i en pressemelding.

Se video som presenterer Lydrik(k)

I Lydrik(k) utforsker elever og lærere i ungdomsskolen, lærerstudenter, faglærere og utøvende artister forbindelser mellom språk, musikk, digital teknologi og nyskapende læringsprosesser.

- Lydrik(k) bidrar til fagfornyelse og en vesentlig styrking av utdanningskvaliteten ved lærerutdanningen på NTNU. Tiltaket åpner for læring på tvers av fagområder og har stor overføringsverdi utover lærerutdanningen, sier Diku-direktør Harald Nybølet.

Les mer om begrunnelsen for prisen her.