Digital fotoautomat skal opprettholde smittevern på campus

En nettbasert løsning skal hindre kø blant studenter og ansatte som trenger adgangskort til semesterstart.

Det vil bli mindre kø utenfor NTNU Vakt og services luker til høsten. Studenter og ansatte skal heller få fikset adgangskort via en nettløsning.

Å fikse nytt adgangskort til NTNUs lokaler og tjenester i starten av høstsemesteret kan være en langdryg affære for både studerende og ansatte. Tusenvis av nye studenter skal ta bilde og fikse passord til sitt flunkende nye adgangskort hos Campusservice – og dette skaper køer.

Etter Covid-19-pandemien traff Norge har større ansamlinger, som køer, ikke vært å foretrekke, og interne krefter i NTNU har nå bidratt til en snarlig løsning på problemet. Fagområde for vakt og service ved Campusservice har slått hodene sammen med NTNU IT og har utviklet en nettbasert tjeneste hvor studenter og ansatte kan ta bilde av seg selv eller laste opp passfoto, velge seg et passord, og ferdigstille adgangskortet for trykk.

– Den nye løsningen skal brukes av alle de over 9000 nye studentene som kommer i høst, samt alle andre kortbrukere på NTNU; til sammen mulig over 50 000, står det på Innsida.

Det vil bli satt opp telt utenfor ulike campus hvor man kan plukke opp kortet etter man har sendt inn bilde og opplysninger.

Testingen foregår i sommer i Gjøvik, hvor rundt 90 sommerstudenter skal være prøvekaniner for tjenesten.